Par ministriju
Kontakti
Aktualitātes
  Preses relīzes
  Plānotie pasākumi
  Infografikas
  Foto galerija
  Video galerija
Vakances
Nozares politika
Normatīvie akti
Fondi un investīcijas
Valsts galvojums
Publiskais iepirkums
ES informācija
Starptautiskā sadarbība
Publikācijas un pētījumi
Sabiedrības līdzdalība
Breksits
 
Izvēlies kādu no iesvītrotām kalendāra dienām, lai redzētu šīs dienas pasākumus!
 


 
AktualitātesPreses relīzes
 
 
 
Digitālā aģente: iedzīvotāju datorprasmes uzlabojas, tomēr daļai to joprojām nav pat minimālā līmenī
28.06.2019
Santa Brauere, Nodarbinātības valsts aģentūras Siguldas filiāles vadītāja

Latvijas iedzīvotāju datorprasmes uzlabojas, tomēr joprojām ir daļa sabiedrības, kam šādu zināšanu nav pat minimālā līmenī. Nodarbinātības valsts aģentūrā (NVA) ikdienā redzam – cilvēki arvien vairāk izmanto e-pakalpojumus, prot aizpildīt datorā iesniegumus, veikt maksājumus. Tomēr arvien ir cilvēku grupas, arī mūsu iestādes klienti, kuri neizmanto datoru un internetu.


Datorprasmju kursi izkonkurē valodu mācīšanos

Varu apgalvot, ka NVA piedāvāto mācību vidū datorzināšanu apguves kursi nu jau ir kļuvuši pieprasītāki pat par valodu kursiem. Jo vismaz minimālām, pamatzināšanām ir jābūt gandrīz ikvienam. Ļoti aktīvi šiem kursiem piesakās cilvēki pirmspensijas vecumā, jo viņi apzinās, ka bez šīm zināšanām zaudē konkurencē darba tirgū. Tagad veikala pārdevējai ir jāmāk kaut vai datorā nolasīt preces cenu vai to, cik daudz preces atrodas noliktavā.

Bet daļa cilvēku par to nedomā. Tie ir sociāli mazāk aktīvie cilvēki, arī sociālo dienestu ilgstošie klienti. Šos cilvēkus pārliecināt par datora sniegtajām iespējām ir diezgan grūti.

To pašu var teikt par eID karšu un eParaksta lietošanu – tie, kuriem tas interesē, kas eID kartes ir saņēmuši, tie vairāk vai mazāk zina, ko ar tām var izdarīt. Ir gan daļa cilvēku, kas eID kartes izgatavojuši jau pasen, kad eParaksts vēl nebija pieejams bez maksas neierobežotā skaitā, tāpēc informācija par iespēju iegūt eParakstu bez maksas, viņiem ir jaunums. Pati eParakstu lietoju ikdienā diezgan bieži – gan darbā, gan personīgām vajadzībām. Tas ir ļoti ērti, nav jāizmanto bankas paroles, var aizpildīt iesniegumus, nosūtīt, saņemt nepieciešamo informāciju utt.

E-pakalpojumi samazina rindas

Esam novērojuši, ka NVA visvairāk klientu, kas vēlas iegūt bezdarbnieka statusu, ierodas pirmdienās. Ja filiālē veidojas rinda un redzam, ka klientiem nāksies ilgāk gaidīt, mēs piedāvājam iesniegumu bezdarbnieka statusa piešķiršanai aizpildīt elektroniski turpat uz vietas filiālē. Ja klientam ir līdzi eID karte vai internetbankas paroles, viņš aizpilda iesniegumu un ir brīvs – var doties mājās, nevis gaidīt kamēr pienāks viņa kārta pie klientu apkalpošanas speciālista, Pēc tam mēs sazināmies un vienojamies jau par konkrētu dienu un laiku, kad jāatnāk nokārtot līdz galam dokumenti, lai iegūtu bezdarbnieka statusu.

Jā, bezdarbnieka statusa iegūšanas process pilnībā nav elektronisks – var iesniegt pieteikumu, bet uz filiāli tik un tā ir jāatnāk. Arī tālākā komunikācija ar nodarbinātības aģentu nereti notiek elektroniski.

Digitālo aģentu mācībās katrs sev atradīs kaut ko jaunu

Cilvēki arvien aktīvāk izmanto e-pakalpojumus, tādēļ mums – valsts iestāžu darbiniekiem, ir jākļūst vēl zinošākiem, lai spētu viņiem palīdzēt. Tā teikt – mūsu zināšanām būtu jābūt pakāpi augstākām, tādēļ šādas mācības noteikti ir noderīgas ikvienam. Ja arī šķiet, ka visu zini, noteikti atklāsi sev ko jaunu. Es, piemēram, uzzināju par vairākām noderīgām mobilajām lietotnēm, kuras var ikdienā noderēt. Arī ar eParaksts Mobile līdz šim nebiju iepazinusies.

Kopš programmas darbības sākuma, 2018. gada aprīļa, par digitālajiem aģentiem kļuvušas vairāk nekā 3700 personas – bibliotekāri, skolotāji, valsts un pašvaldību iestāžu, tai skaitā Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, Nodarbinātības valsts aģentūras, Valsts izglītības un satura centra, Uzņēmumu reģistra u.c. speciālisti. Digitālo aģentu kartē varat uzzināt kuru iestāžu darbinieki kļuvuši par digitālajiem aģentiem.

Integrētās mācību un komunikācijas aktivitāšu programmas “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” ietvaros tiek organizēti sabiedrības informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iespēju izmantošanas un uzvedības maiņas veicināšanas pasākumi. Programmas koncepcija paredz integrētu pieeju – fokusēties uz 50 dzīves situāciju komunikāciju un mācīšanu, lai pēc paredzēto aktivitāšu īstenošanas, sabiedrība spētu atpazīt dzīves situācijas, kuras ir iespējams atrisināt vienuviet internetā – portālā Latvija.lv. Nozīmīgākā programmas sastāvdaļa ir mācības, kuru rezultātā tiks sagatavoti 6000 digitālie aģenti: valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki, tostarp valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbinieki, kā arī bibliotekāri, skolotāji un žurnālisti. Digitālie aģenti konsultēs sabiedrību par e-pakalpojumu izmantošanu dažādās dzīves situācijās un drošu darbošanos internetā. Plašāka informācija par mācībām un to norisi pieejama portāla Latvija.lv atbalsta vietnē – https://mana.latvija.lv/.


Pasākums ir finansēts no Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/015 "Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma" .


Atpakaļ
 
Dabas aizsardzība
E-pārvalde
Fondi un investīcijas
Ilgtspējīga attīstība
Klimata pārmaiņas
Pašvaldības
Publisko pakalpojumu sistēmas pilnveide
Reģionālā attīstība
Teritorijas attīstības plānošana
Ūdeņu pārvaldība
Vides aizsardzība
Zaļais publiskais iepirkums
 
 

Skaties video tiešraidi!


 
        
Darba laiks
Pr: 8.30:18.00
Ot - Cet: 8.30:17.00
Pt: 8.30:16:00
VARAM adrese
Peldu iela 25, Rīga, LV-1494, Latvija
Telefons: +371 66016740
Fakss:+371 67820442
E-pasts: pasts@varam.gov.lv
     
Lapa atjaunota
20.11.2019
 Informācijas pārpublicēšanas gadījumā atsauce obligāta