Par ministriju
Kontakti
Aktualitātes
  Preses relīzes
  Plānotie pasākumi
  Infografikas
  Foto galerija
  Video galerija
Vakances
Nozares politika
Normatīvie akti
Fondi un investīcijas
Valsts galvojums
Publiskais iepirkums
ES informācija
Starptautiskā sadarbība
Publikācijas un pētījumi
Sabiedrības līdzdalība
Breksits
 
Izvēlies kādu no iesvītrotām kalendāra dienām, lai redzētu šīs dienas pasākumus!
 


 
AktualitātesPreses relīzes
 
 
 
Digitālā aģente: Zinošu speciālistu atbalsts mudina cilvēkus vairāk izmantot digitālās lietas
17.07.2019

Signe Kurga, Uzņēmumu reģistra Arhīva nodaļas vadītāja

Lai aktīvāk sāktu izmantot digitālo tehnoloģiju piedāvātās iespējas, nepieciešams zinošu speciālistu atbalsts un pamudinājums. Ja parāda un pastāsta, kā rīkoties e-vidē, cilvēkam  ir vieglāk mainīt savu viedokli un pašam izmēģināt e-pakalpojumus, uz kuriem līdz šim raudzījies skeptiski.

Neesmu pilnīgs iesācējs e-pakalpojumu pasaulē, tāpat kā daudzi citi ikdienā maksāju rēķinus elektroniski, iegādājos biļetes uz pasākumiem. E-parakstu izmantoju, tiesa, līdz šim tikai darba vajadzībām, bet noteikti tas noderēs arī privāto lietu kārtošanā. E-paraksta lietošana nav grūta, to var apgūt ikviens, bet, ja ir kāds, kas parāda un izstāsta, tad viss liekas vienkārši un viegli.

Manas paaudzes cilvēkus var iedalīt divās daļās – vieni ļoti skeptiski raugās uz digitālajām lietām, otri ir tie, kas cenšas “turēt līdzi laikam” un apgūt visu jauno. Manu paziņu lokā šo “sadalījumu” var ļoti labi redzēt – ir tādi, kas ļoti aktīvi izmanto ikdienā e-parakstu un citas digitālās lietas, bet ir arī tādi, kas e-vidi tikai sāk apgūt. Jebkura jauna lieta, protams, saskaras ar zināmu skepsi no lietotāju puses, tomēr es pati esmu piemērs tam, kā elektroniskās lietas var apgūt un izmantot ikdienā.

Digitālais laikmets arhīvos – ātrāk, ērtāk, vienkāršāk

Uzņēmumu reģistra Arhīva nodaļā strādā arī cilvēki, kuri pieredzējuši “vecos laikus”, kad visas reģistrācijas lietas tika glabātas tikai un vienīgi papīra formātā. Lai sameklētu kādu dokumentu, bija jādodas uz arhīvu, jāatrod lietas sējums, jāatrod dokuments, tas jānokopē, jāapliecina, jāizsniedz klientam. Un pēc tam lieta jānoliek atpakaļ pareizajā plauktā, pareizajā vietā, lai nākamajā reizē to atkal varētu nekļūdīgi atrast.

Digitālais laikmets arhīvā plauktus un mapes nav likvidējis – mums joprojām ir lieli, mobili plaukti, kuros tiek glabāti dokumenti. Bet paralēli ir arī digitālais arhīvs, kurā reģistrācijas lietas glabājas elektroniski. Liela daļa iepriekšējos darbības gados uzkrāto papīra dokumentu jau ir digitalizēti. Tas ir milzīgs process, kurā jāiegulda daudz darba, bet tas ir to vērts! Digitālajā krātuvē atrast nepieciešamo informāciju ir daudz vienkāršāk, ērtāk un daudzkārt ātrāk! Tas ļauj Uzņēmumu reģistram ātrāk un efektīvāk apkalpot klientus, ietaupa gan darbinieku, gan klientu laiku.

Apsolīt sev spert mazus solīšus uz priekšu

Kā jau minēju, lai aktīvāk izmantot dažādus e-pakalpojumus, nereti pietiek ar pamudinājumu un pirmo praktisko pieredzi. Digitālo aģentu mācības man noteikti bija šāds pamudinājums izmēģināt ko jaunu. Bija lietas, uz kurām līdz šim skatījos ar lielu skepsi, jo neuzticos “mākoņiem” un zinu, ka hakeri nesnauž un spēj tikt klāt maniem datiem. Tomēr digitālo aģentu mācībās rādītais un stāstītais mani pārliecināja un iedrošināja izmēģināt vairākus jaunus e-pakalpojumus. Pasniedzēja parāda, kā to reāli izdarīt, cik tas ir ērti un vienkārši. Un atliek tikai pie sevis nodomāt: “Kur es biju vakardien?”.Esmu apņēmusies jau tuvākajā laikā izveidot savu e-adresi, jo tā šķiet ļoti ērta un vienkārši lietojama. Tāpat noteikti mobilajā telefonā augšupielādēšu lietotni attaisnoto izdevumu iesniegšanai ienākumu deklarācijai. Šī lietotne, manuprāt, ir izcila lieta. Vēl man plānā ir “iepazīšanās” ar eParaksts Mobile lietotni . Katram būtu jāatrod tie “mazie solīši”, kurus spert digitālajā pasaulē un apgūt jaunas lietas! 

*Kopš programmas darbības sākuma, 2018. gada aprīļa, par digitālajiem aģentiem kļuvušas vairāk nekā 3700 personas – bibliotekāri, skolotāji, valsts un pašvaldību iestāžu, tai skaitā Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, Nodarbinātības valsts aģentūras, Valsts izglītības un satura centra, Uzņēmumu reģistra u.c. iestāžu speciālisti. Digitālo aģentu kartē varat uzzināt, kuru iestāžu darbinieki kļuvuši par digitālajiem aģentiem.

Integrētās mācību un komunikācijas aktivitāšu programmas “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” ietvaros tiek organizēti sabiedrības informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iespēju izmantošanas un uzvedības maiņas veicināšanas pasākumi. Programmas koncepcija paredz integrētu pieeju – fokusēties uz 50 dzīves situāciju komunikāciju un mācīšanu, lai pēc paredzēto aktivitāšu īstenošanas, sabiedrība spētu atpazīt dzīves situācijas, kuras ir iespējams atrisināt vienuviet internetā – portālā Latvija.lv. Nozīmīgākā programmas sastāvdaļa ir mācības, kuru rezultātā tiks sagatavoti 6000 digitālie aģenti: valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki, tostarp valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbinieki, kā arī bibliotekāri, skolotāji un žurnālisti. Digitālie aģenti konsultēs sabiedrību par e-pakalpojumu izmantošanu dažādās dzīves situācijās un drošu darbošanos internetā. Plašāka informācija par mācībām un to norisi pieejama portāla Latvija.lv atbalsta vietnē – https://mana.latvija.lv/.

Pasākums ir finansēts no Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/015 "Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma" .



Atpakaļ
 
Dabas aizsardzība
E-pārvalde
Fondi un investīcijas
Ilgtspējīga attīstība
Klimata pārmaiņas
Pašvaldības
Publisko pakalpojumu sistēmas pilnveide
Reģionālā attīstība
Teritorijas attīstības plānošana
Ūdeņu pārvaldība
Vides aizsardzība
Zaļais publiskais iepirkums
 
 



 
        
Darba laiks
Pr: 8.30:18.00
Ot - Cet: 8.30:17.00
Pt: 8.30:16:00
VARAM adrese
Peldu iela 25, Rīga, LV-1494, Latvija
Telefons: +371 66016740
Fakss:+371 67820442
E-pasts: pasts@varam.gov.lv
     
Lapa atjaunota
21.08.2019
 Informācijas pārpublicēšanas gadījumā atsauce obligāta