Par ministriju
Kontakti
Aktualitātes
  Preses relīzes
  Plānotie pasākumi
  Infografikas
  Foto galerija
  Video galerija
Vakances
Nozares politika
Normatīvie akti
Fondi un investīcijas
Valsts galvojums
Publiskais iepirkums
ES informācija
Starptautiskā sadarbība
Publikācijas un pētījumi
Sabiedrības līdzdalība
Breksits
 
Izvēlies kādu no iesvītrotām kalendāra dienām, lai redzētu šīs dienas pasākumus!
 
 
AktualitātesPreses relīzes
 
 
 
Parūpējies, lai ceļojumu nesabojātu negaidīti pārsteigumi
13.12.2019

Gada nogalē un arī Jaunā gada pirmajās nedēļās daudzas Latvijas ģimenes plāno doties ceļojumos – gan uz siltām zemēm baudīt sauli un peldes jūrā, gan gluži pretēji – slēpot uz tuvākiem vai tālākiem kalniem. Tomēr, pirms doties ceļā, ir jāiepazīstas ar informāciju par ceļošanas nosacījumiem un nepieciešamajiem dokumentiem gan sev, gan atpūtai nepieciešamajam inventāram. Šādos gadījumos var noderēt e-pakalpojumi.

Informācija par e-pakalpojumiem, kas var atvieglot dažādu valsts pakalpojumu saņemšanu, formalitāšu kārtošanu un palīdzēt justies droši, apkopota vietnē mana.latvija.lv dzīves situācijas aprakstā “Ceļošana”.

Dokumentu derīguma termiņi – pārbaudi!

Pirms ceļojuma plānošanas svarīgākais ir pārbaudīt visu ceļotāju personu apliecinošo dokumentu derīguma termiņus un noskaidrot, vai, dodoties uz iecerēto galamērķi, ir nepieciešama pase vai pietiks ar personas apliecību (eID karti). Pirms ceļojuma lietderīgi ir sazināties ar konkrētās ārvalsts vēstniecību, lai noskaidrotu, kādam jābūt dokumenta derīguma termiņam, ieceļojot valstī, jo tie mēdz būt atšķirīgi.

Ja dokumenta derīguma termiņš beidzies vai nav pietiekošs, dokumentu maiņu jāveic Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē (PMLP). Informāciju par personu apliecinoša dokumenta saņemšanu, videopamācību par to, kā pieteikties dokumenta izsniegšanai elektroniski, kā arī par rīcību, ja dokuments nozaudēts, var lasīt vietnes mana.latvija.lv aprakstā Personu apliecinošs dokuments.

Pirms došanās ceļā, noteikti jānoskaidro, vai, braucot uz izvēlēto valsti, nepieciešama vīza. Ārlietu ministrijas (ĀM) tīmekļa vietnē ir pieejams valstu saraksts, uz kurām iespējams doties bez vīzas vai, pirms ceļojuma saņemot elektronisko ieceļošanas atļauju. Ja vīza tomēr nepieciešama, vērsieties konkrētās valsts pārstāvniecībā, lai noskaidrotu pieteikšanās prasības, procesu un izmaksas.

Arī bērniem nepieciešami dokumenti

Ja ceļojumā plānots doties kopā ar bērnu, arī viņam līdzi jābūt derīgam ceļošanas dokumentam – pasei vai Latvijas pilsoņa personas apliecībai (eID kartei).

Ja bērns ceļo viens (tas ir atļauts sasniedzot obligātās izglītības vecumu – 5 gadus), nepieciešams noformēt notariāli apstiprinātu pilnvaru. Tā ir obligāta, izbraucot no Šengenas zonas, tomēr arī zonas iekšienē ar tādu ceļot ir drošāk (kaut arī ne obligāti).

Jāpārliecinās, vai valstī, uz kuru vai caur kuru ceļos bērns, kā arī kompānija, kas sniedz pasažieru pārvadājumus, nav noteikusi kādas papildu prasības, piemēram, citu dokumentu uzrādīšanu, saistībā ar bērnu ceļošanu. Pirms ceļojuma jāpārliecinās, vai Latvijā izdotiem dokumentiem (dzimšanas apliecība, pilnvara, bāriņtiesas lēmums u.tml.) uzrādīšanai ārvalstu amatpersonām nepieciešams tulkojums un dokumenta īstuma apliecinājums. Par šiem jautājumiem iespējams sazināties ar attiecīgās ārvalsts diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību.

Palīdzība ārkārtas situācijās

Reģistrēšanās ĀM Konsulārajā reģistrā sniegs iespēju nepieciešamības gadījumā operatīvi saņemt konsulāro palīdzību ārkārtas situācijās. Piemēram, ja notiek nelaimes gadījums (slimība, smaga trauma vai pat personas nāve), ceļojuma galamērķī ir pēkšņa dabas katastrofa vai cita veida krīzes situācija, kuras dēļ var būt apgrūtināta atgriešanās mājās.

Reģistrēties iespējams portālā Latvija.lv, izvēloties e-pakalpojumu “Elektroniska reģistrēšanās konsulārajā reģistrā”. Vienlaikus iespējams iesniegt informāciju par cilvēkiem, ar ko ceļosiet kopā, apmešanās vietām, kontaktpersonām, apdrošināšanu, utt. Vietnē mana.latvija.lv pieejama arī video pamācība, kā veikt reģistrēšanos.

Neaizmirsti par veselības apdrošināšanu!

Lai pasargātu sevi, savu mantu un veselību ceļojot, noteikti jāpadomā par apdrošināšanu. Ceļojumu apdrošināšanu plašā klāstā piedāvā daudzas apdrošināšanas kompānijas, un uz ceļojuma laiku to iespējams noformēt elektroniski kompāniju tīmekļa vietnēs vai uz vietas filiālēs. Ceļotājiem ieteicama apdrošināšana, kas sedz arī repatriācijas izdevumus uz mītnes zemi, personas nāves vai smagas saslimšanas gadījumā. Noteikti veselības apdrošināšana nepieciešama, ja plānojat sportiskas aktivitātes vai ekstrēmu atpūtu.

Ceļojot Eiropas Savienības (ES) robežās noderīga ir Eiropas veselības apdrošināšanas karte (EVAK), kas apliecina tiesības saņemt nepieciešamo vai neatliekamo veselības aprūpi tādā pašā apjomā, kā tā tiek nodrošināta attiecīgās valsts iedzīvotājiem. EVAK kartei elektroniski iespējams pieteikties portālā Latvija.lv – izmantojot e-pakalpojumu “Pieteikt Eiropas veselības apdrošināšanas karti (EVAK)” vai E-veselības portālā sadaļā “Ģimenes ārsts un EVAK”. EVAK tiek izsniegta bez maksas un ir derīga trīs gadus.

Būtisks veselības garants ir vakcinācija. Vakcinācijas dienesta tīmekļa vietnē pieejams izsmeļošs alfabētisks valstu saraksts, kurā, izvēloties galamērķa valsti, iespējams uzzināt par nepieciešamajām vakcīnām valstī un reģionā.

Ceļo droši!

Ceļotāju ērtībām ir izveidota arī mobilā lietotne „Ceļo droši”, kas palīdzēs sagatavoties braucieniem, brīdinās par iespējamiem riskiem, kā arī norādīs, kur meklēt palīdzību ārkārtas situācijās. Lietotnē, kuru uztur ĀM,  atrodami ieteikumi ceļotājiem par nepieciešamajiem dokumentiem, drošību, apdrošināšanu, brīdinājumi par riskiem. Tāpat izveidota ceļojumu plānotāja funkcija ar atgādinājumiem par svarīgākajiem uzdevumiem, gatavojoties braucienam. Turpat atradīsi Latvijas pārstāvniecību un goda konsulu kontaktus un informāciju par palīdzību ārkārtas situācijās, kā arī lietotne nodrošina ātras un ērtas saziņas iespējas ar Latvijas Ārlietu ministrijas Konsulāro dienestu ārkārtas situācijās 24/7 režīmā.

Papildu informācija:
Vita Krieviņa
Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Peldu iela 25, Rīga, LV 1494
Tālr.: 67026533
E-pasts: prese@varam.gov.lv

Integrētās mācību un komunikācijas aktivitāšu programmas “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” ietvaros tiek organizēti sabiedrības informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iespēju izmantošanas un uzvedības maiņas veicināšanas pasākumi. Programmas koncepcija paredz integrētu pieeju – fokusēties uz 50 dzīves situāciju komunikāciju un mācīšanu, lai pēc paredzēto aktivitāšu īstenošanas, sabiedrība spētu atpazīt dzīves situācijas, kuras ir iespējams atrisināt vienuviet internetā – portālā Latvija.lv. Nozīmīgākā programmas sastāvdaļa ir mācības, kuru rezultātā tiks sagatavoti 6000 digitālie aģenti: valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki, tostarp valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbinieki, kā arī bibliotekāri, skolotāji un žurnālisti. Digitālie aģenti konsultēs sabiedrību par e-pakalpojumu izmantošanu dažādās dzīves situācijās un drošu darbošanos internetā. Plašāka informācija par mācībām un to norisi pieejama portāla Latvija.lv atbalsta vietnē – https://mana.latvija.lv/.


Pasākums ir finansēts no Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta Nr.2.2.1.1/17/I/015 “Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma”.


Atpakaļ
 
Dabas aizsardzība
E-pārvalde
Fondi un investīcijas
Ilgtspējīga attīstība
Klimata pārmaiņas
Pašvaldības
Publisko pakalpojumu sistēmas pilnveide
Reģionālā attīstība
Teritorijas attīstības plānošana
Ūdeņu pārvaldība
Vides aizsardzība
Zaļais publiskais iepirkums
 
 


 
        
Darba laiks
Pr: 8.30:18.00
Ot - Cet: 8.30:17.00
Pt: 8.30:16:00
VARAM adrese
Peldu iela 25, Rīga, LV-1494, Latvija
Telefons: +371 66016740
Fakss:+371 67820442
E-pasts: pasts@varam.gov.lv
     
Lapa atjaunota
24.01.2020
 Informācijas pārpublicēšanas gadījumā atsauce obligāta