Preses relīze

attēlsLatvijā jau katrs otrais valsts pakalpojums ir pieejams elektroniski, tomēr tos joprojām lieto vien aptuveni tikai katrs ceturtais jeb 25% no interneta lietotājiem. Lai informētu, ka e-pakalpojumi ir ērtākais un ātrākais saziņas veids ar valsti, VARAM (Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija) uzsākusi vērienīgu informatīvu kampaņu, lai popularizētu kopumā vairāk nekā 300 valsts e-pakalpojumu. Līdz ar iedzīvotāju paradumu maiņu iecerēts pārspēt vidējos e-pakalpojumu lietošanas rādītājus Eiropas Savienībā.

Varam būt virs ES vidējiem rādītājiem

„Latvijas digitālajam izrāvienam e-pārvaldes jomā ir visi nepieciešamie priekšnosacījumi un varam lepoties ar Eiropā trešo ātrāko internetu. Arī iedzīvotāji izmanto internetu un privātos e-pakalpojumus vairāk nekā vidēji ES – 75% lieto internetbanku (ES vidēji 57%). Tomēr valsts e-pakalpojumus Latvijā lieto tikai katrs ceturtais (ES vidēji 33%). Protams, e-pārvaldes attīstība nav pašmērķis, bet gan praktiski ieguvumi iedzīvotājiem, uzņēmējiem un valstij – ātrāka un lētāka pakalpojumu pieejamība, uzlabota valsts pārvaldes efektivitāte un samazināts administratīvais slogs,” uzsver Kaspars Gerhards, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs.

E-pakalpojumi ir iespēja saņemt valsts un pašvaldību iestāžu pakalpojumus ar interneta starpniecību jebkurā sev izdevīgā laikā un vietā. Elektroniskus pakalpojumus var saņemt www.latvija.lv, iestāžu tīmekļu vietnēs un arī uz iestādes oficiālo e-pasta adresi nosūtot ar drošu elektronisko parakstu parakstītu veidlapu vai iesniegumu. Valsts e-pakalpojumu lietošanai primāri nepieciešams tikai dators un interneta pieslēgums, bet lai izmantotu tos e-pakalpojumus, kam nepieciešama lietotāja identificēšana un autentifikācija, var izmantot internetbanku datus vai eID jeb personu apliecinošo dokumentu, ko izsniedz Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde.

„Iedzīvotājiem jau ir digitālās prasmes un interneta pieejamība, nepieciešams vien iedrošinājums. Tāpēc ir būtiska sabiedrības informēšana, jo, kā apstiprina pētījumi, e-pakalpojumu apguvi kavē vien bailes un ieradums. E-pakalpojumu lietotāji novērtē ieguvumus – 90% atzīst, ka tie ir atvieglojuši viņu ikdienu. Turpmāk kampaņas simbols „ē!” iestāžu tīmekļa vietnēs un klientu apkalpošanas centros aicinās izmantot e-iespējas,” stāsta Gatis Ozols, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Elektronisko pakalpojumu nodaļas vadītājs.

Šobrīd jau katrs otrais valsts pakalpojums ir pieejams elektroniski, bet plānots, ka līdz gada beigām kopumā iedzīvotājiem būs pieejami vairāk nekā 300 e-pakalpojumi vairāk nekā 60 valsts un pašvaldību iestādēs. Līdzīgi kā internetbanku vairākas versijas vai viedtālruņu aplikācijas, arī pakalpojumu funkcionalitāte un ērtums attīstās līdz ar lietotāju pieprasījumu, tāpēc prognozējams, ka jo vairāk iedzīvotāju sāks izmantot valsts e-pakalpojumus, jo ērtāka būs kļūs to lietošana.

Valsts ieņēmumu dienests ir viena no pirmajām valsts iestādēm, kas ieviesusi e-pakalpojumus. Valsts ieņēmuma dienesta ģenerāldirektore Ināra Pētersone: „Lai elektroniskajā vidē atvieglotu iedzīvotāju sadarbību ar valsts pārvaldes iestādēm, sadarbībai ar nodokļu administrāciju – Valsts ieņēmumu dienestu – jākļūst pēc iespējas vienkāršākai un ērtākai. Elektroniskā pakalpojuma ieviešana liek mainīt pastāvošo pakalpojumu sniegšanas kārtību – uzlabojot sistēmu funkcionalitāti tiek ieviesta arī pašapkalpošanās iespēja, tādējādi lietotājs sev ērtā laikā un vietā var iesniegt deklarācijas un pārskatus, piekļūt datu bāzēm un reģistriem, un sazināties ar mums. Viena no galvenajām prioritātēm Valsts ieņēmumu dienestam ir nodokļu un muitas informācijas sistēmu pilnveidošana un klientu apkalpošanas kvalitātes uzlabošana, kas sekmē e-pakalpojumu attīstību.”

Ja šaubies, jautā padomu

Lai neapjuktu plašajā e-pakalpojumu klāstā, kampaņas īstenotāji aicina paturēt prātā trīs vienkāršus principus:

pirms apmeklē iestādi klātienē, pārbaudi, vai pakalpojums ir pieejams elektroniski, tas ir arī droši, ja ievēro personīgo piesardzību, šaubu vai neskaidrību gadījumā nebaidies jautāt padomu pakalpojuma sniedzējam.

Savukārt www.latvija.lv „ē!” sadaļā var iepazīties ar visiem e-pakalpojumiem, kā soli-pa-solim sākt tos lietot un kāda tehniska sagatavošanās nepieciešama.

2005. gadā noslēdzas virkne 2007.-2013. gada ES fondu plānošanas perioda projektu, no kuriem jau ir pieejami vairāk nekā 200 e-pakalpojumi, bet izstrādē vēl ir vairāk nekā 100. E-pārvaldes integrēto informatīvo kampaņu „Valsts ir internetā” īsteno Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ar mērķi informēt par vairāk nekā 300 valsts un pašvaldību e-pakalpojumiem, un mudinātu iedzīvotājus izvēlēties e-pakalpojumus kā primāro saziņas veidu ar valsti.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=5OXOtwkPxJ0

attēls

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Projekts ir saņēmis Eiropas Savienības fondu tehniskās palīdzības projekta Nr. VSID/TP/CFLA/11/19 „Atbalsts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu aktivitāšu prioritāšu mērķu sasniegšanas nodrošināšanai” finansējumu.

Papildu informācijai:
Elīna Kalniņa
Kampaņas „Valsts ir internetā” koordinatore
tel. 22018527, e-pasts: elina.kalnina@ka.lveinfo@ka.lv

Dati:
Eiropas Komisijas Digitālās ekonomikas un sabiedrības indekss 2015
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Sabiedriskās domas izvērtējums par e-pakalpojumu pielietojumu Latvijā