Publicēts: 25.03.2021.
Atjaunināts: 08.03.2023.
Atjaunināts: 08.03.2023.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) sadarbībā ar pašvaldībām un Latvijas Pašvaldību savienību 2015. gadā uzsāka Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru (VPVKAC) tīkla izveidi.
VPVKAC ir pakalpojumu pieteikšanas vietas pašvaldībās, kur iedzīvotāji vienkopus var pieteikt atsevišķus pieprasītākos valsts pakalpojumus un pašvaldības pakalpojumus. Patlaban VPVKAC darbojas 35 pašvaldībās, kopā 166 vietās: VPVKAC adrešu saraksts un kontaktinformācija
Šobrīd iedzīvotāji pakalpojumus var patstāvīgi saņemt elektroniski. Savukārt VPVKAC var patstāvīgi pieteikt vai ar VPVKAC darbinieka palīdzību visus valsts pārvaldes portālā https://www.latvija.lv pieejamos e-pakalpojumus, kā arī atsevišķus pakalpojumus uz vietas VPVKAC pieteikt papīra formā. Arī turpmāk pakalpojumu pieteikšanai pamatā jānorit elektroniski, ar VPVKAC atbalstu pakalpojumu saņemšanā un, pielietojot tehnoloģisko atbalstu, ar iestādes speciālista palīdzību.
VPVKAC sniegtie pakalpojumi ir šādi:
- Ukrainas civiliedzīvotājiem: atbalsts e-pakalpojuma “Vīzas pieteikums” pieteikšanai;
- Ukrainas civiliedzīvotājiem: atbalsts e-pakalpojuma “Anketas iesniegšanas uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai” pieteikšanai;
- Semināra par PMLP e-pakalpojumu pieteikšanas atbalstu: vīzas, uzturēšanās atļaujas, reģistrēšana FPRIS video ieraksts
- pabalsti par bērnu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kurus piešķir Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA).
- sadarbspējīga COVID-19 vakcinācijas, testēšanas vai pārslimošanas sertifikāta pieprasīšana klienta vārdā un izsniegšana papīra formā (plašāka informācija);
- “klienta darba vietas” nodrošināšana. Iekļauj VPVKAC darba laikā iedzīvotājam brīvi un bez maksas pieejamu darba vietu, kas tehniski aprīkota ar datoru, interneta pieslēgumu, ir nodrošināta iespēja kopēt, drukāt un skenēt neliela apjoma dokumentāciju, kas attiecināma uz valsts pārvaldes pakalpojumiem, ir arī brīvpieejas internetu darbam ar personālo datoru;
- informēšana par pieprasītākajiem valsts pārvaldes iestāžu pakalpojumiem;
- palīdzība valsts pārvaldes pakalpojumu portālā https://www.latvija.lv pieejamo e-pakalpojumu pieteikšanā;
- apmācība darbā ar datoru, internetu, valsts pārvaldes pakalpojumu portālu https://www.latvija.lv;
- atsevišķu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšana ar VPVKAC personāla palīdzību pilnvarotā e-pakalpojuma risinājumā;
- VSAA un VID pakalpojumu pieteikšana papīra formā (saraksts);
- valsts pārvaldes pakalpojumu portāla https://www.latvija.lv lietotāju telefonisku konsultāciju sniegšana;
- atbilžu sniegšana iedzīvotājiem e-pastā un sociālajos tīklos;
- attālinātas, personalizētas konsultācijas organizēšana, sadarbojoties VPVKAC ar iestāžu speciālistiem (izmēģinājumprojekts).
Attālinātas iestāžu speciālistu konsultācijas pieejamas 15 VPVKAC: Alūksnē, Drustos, Ērģemē, Gaujienā, Ilūkstē, Olainē, Pededzē, Rubenē, Rundālē, Stopiņos, Viļakā, Višķos, Viesītē, Variņos un Vecumniekos:
- ir pieejama VID padziļinātā konsultācija fiziskai personai par kapitāla pieaugumu situācijās, kad tiek atsavināts personīgais nekustamais īpašums,
- ir pieejama VSAA padziļinātā konsultācija fiziskai personai par vecuma pensiju, slimības pabalstu, invaliditātes pensiju un vecāku pabalstu,
- ir pieejama konsultācija par visiem Valsts zemes dienesta pakalpojumiem.
Iepriekš šāds pakalpojums bija pieejams tikai klātienē, ierodoties VSAA, VID vai VZD.
VPVKAC izveides pamatā ir Koncepcija par publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidi (atbalstīta ar Ministru kabineta 2013. gada 19. februāra rīkojumu Nr. 58, grozīta ar Ministru kabineta 2015. gada 10. janvāra rīkojumu Nr. 14). Valsts pārvaldes iekārtas likuma 98. pants nosaka, ka VPVKAC valsts pārvaldes pakalpojumus pēc iespējas sniedz viena klientu apkalpošanas centra ietvaros klātienē vai elektroniski arī tad, ja to sniegšanā ir iesaistītas vairākas iestādes vai citi tiesību subjekti. Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumi Nr. 401 “Noteikumi par valsts pārvaldes vienoto klientu apkalpošanas centru veidiem, sniegto pakalpojumu apjomu un pakalpojumu sniegšanas kārtību” regulē VPVKAC darbību.
Detalizētu informāciju par VPVKAC tīkla darbību var iegūt pētījumu nodevumos, saite: http://petijumi.mk.gov.lv/.