autobuss

Šodien, 2022.gada 25. oktobrī, Ministru kabinetā atbalstīja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas ieceri granta veidā piešķirt pašvaldībām līdzekļus, lai aizstātu ar fosilo degvielu darbināmus transportlīdzekļus ar bezemisiju transportlīdzekļiem (elektroautobusiem), pašvaldībām nodrošinot izglītojamo bezmaksas nokļūšanu izglītības iestādē vai citā mācību īstenošanas vietā un atpakaļ dzīvesvietā.   

Ministrs Artūrs Toms Plešs: ““Klimata pārmaiņu risku mazināšanai ir nepieciešama mērķtiecīga rīcība – tas ir viens no Eiropas Savienības drošības un izaugsmes jautājumiem. Latvija mērķtiecīgi turpina virzību klimatneitralitātes un Zaļā kursa definēto mērķu sasniegšanai, tostarp arī sabiedrībā radot pamatus ilgtspējīgākiem un videi draudzīgākiem paradumiem bezemisiju transportlīdzekļu izmantošanai. Grantu programma ļaus ne vien veicināt virzību uz videi draudzīgāka transporta izmantošanu, bet vienlaikus tiks uzlabota arī pašvaldību funkciju īstenošana un sniegtie pakalpojumi, galveno uzmanību pievēršot izglītojamo mobilitātei, nodrošinot izglītības pakalpojumu sasniedzamību visā pašvaldībā.”  

Granta programma tiks finansēta no Eiropas Savienības Atveseļošanās fonda investīcijām, paredzot, ka tiks iegādāti vismaz 15 elektroautobusi, un pēc nepieciešamības izveidota to apkalpošanai atbilstoša uzlādes infrastruktūra. 

Kopumā pašvaldībām būs pieejami 10 milj. eiro. Viena projekta maksimālais iespējamais finansējums par vienu M2  kategorijas elektroautobusu vai vienu M2 vai M3 kategorijas elektroautobusu pārbūvētu transportlīdzekli – līdz 300 000 eiro, savukārt  M3  kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa izmaksas – līdz projekta maksimālajam apmēram, kas ir 666 660 eiro. Tāpat granta ietvaros tiek segtas jauna uzlādes punkta infrastruktūras izveides izmaksas, projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, kā arī būvuzraudzības un autoruzraudzības, būvobjekta nodošanas ekspluatācijā un OCTA un KASKO izmaksas.  

Paredzēts, ka projektu ietvaros tiks pārtraukta vismaz 15 ar fosilās izcelsmes degvielu darbināmu, vismaz 20 gadus vecu autobusu ekspluatācija un tie tiks utilizēti , nododot tos apstrādes uzņēmumiem, kas  nodrošina nolietotu transportlīdzekļu pārstrādi un atkārtoti izmantojamo detaļu un materiālu atguvi un atgriešanu tautsaimniecībā. 

Pašvaldību autobusu parkos ir 132 autobusi, kas ir vecāki par 20 gadiem  t.sk. 21  autobusa vecums, ņemot vērā tā pirmreizējās reģistrācijas gadu, sasniedz 33-45 gadus. Iepriekš minētais liecina par novecojušiem transportlīdzekļiem, kuru lietošanas rezultātā tiek radītas arī ievērojamas SEG emisijas.