Brisele, 2018. gada 20. decembris. Šodien Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) valsts sekretāra Rinalda Muciņa vadītā Latvijas delegācija Eiropas Savienības (ES) Vides ministru padomes sanāksmē Briselē pauda atbalstu turpināt vides un klimata pasākumu programmu LIFE. Latvijas delegācija arī uzsvēra nepieciešamību noteikt CO2 emisijas standartus lielas noslodzes transportlīdzkļiem, kā arī kopumā atbalstīja nepieciešamību virzīties uz klimatneitrālu attīstību periodā līdz 2050.gadam.
Latvija, kā aktīva ES LIFE programmas dalībniece jau 18 gadus pauda atbalstu LIFE programmas turpināšanai. Programmas mērķis ir atbalstīt vides un klimata uzdevumu īstenošanu, to iekļaušanu nozaru politikās un ES dalībvalstu praksē. Vides un klimata problēmu risinājumu meklēšana ir izaicinājums visiem – gan politikas veidotājiem, veidojot likumdošanas ietvaru, gan uzņēmējiem, salāgojot ekonomisko izaugsmi ar ieguldījumiem vides aizsardzībā, gan zemes īpašniekiem, veicinot bioloģiskās daudzveidības saglabāšanos. Programmas ietvaros Latvijā līdz šim finansiāli ir atbalstīti vairāki desmiti projektu dabas un vides aizsardzības jomās.
Latvija pauda atbalstu regulas priekšlikumam par CO2 emisijas standartiem jauniem lielas noslodzes transportlīdzekļiem, tādējādi mazinot transporta sektora negatīvo ietekmi uz vidi. Regulas mērķis ir veicināt transporta operatoru darbības izmaksu samazināšanu, kā arī saglabāt ES lieljaudas transportlīdzekļu ražotāju un sastāvdaļu piegādātāju vadošo pozīciju tehnoloģiju un inovāciju jomā. CO2 emisiju standarti jauniem lielas noslodzes transportlīdzekļiem ir būtisks solis, lai ES sasniegtu emisiju samazināšanas mērķus un uzlabotu vides kvalitāti.
Vides ministru padomē diskutēja arī par Eiropas Komisijas publicēto ziņojumu “Tīru planētu visiem! Stratēģisks Eiropas ilgtermiņa redzējums par pārticīgu, modernu, konkurētspējīgu un klimatneitrālu ekonomiku” (Stratēģija)[1]. Latvija kopumā pozitīvi vērtē Stratēģijā iekļauto vēlamo Eiropas Savienības virzību uz klimatneitralitāti līdz 2050. gadam, taču detalizētu viedokli par Stratēģiju izstrādās nākamā gada pirmajā ceturksnī. Latvija pauda atbalstu nepieciešamībai steidzami ierobežot klimata pārmaiņas, ņemot vērā Parīzes nolīgumu un Klimata pārmaiņu starpvaldību padomes (IPCC) īpašo ziņojumu par globālās temperatūras pieauguma 1,5oC robežās ietekmēm.
Stratēģiju veido visaptveroša padziļināta analīze par ES spēkā esošo politiku, tās ietekmi uz siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijām, dažādi scenāriji enerģētikas piegādes, transporta, ēku, rūpniecības un zemes izmantošanā un citi apsvērumi. Stratēģija apliecina ES līderību klimata pārmaiņu ierobežošanā un izklāsta vīziju, kā līdz 2050. gadam ES sasniegt SEG neitralitāti (net-zero GHG emissions) sociāli taisnīgā un izmaksu efektīvā veidā. Stratēģijā skaidrots, ka šobrīd ES apstiprinātās likumdošanas prasību pilnīga ieviešana līdz 2030. gadam nodrošinās SEG samazinājumu par aptuveni 45% un līdz 2050. gadam – par aptuveni 60%. Stratēģijā aplūkoti astoņi scenāriji, kā 2050. gadā sasniegt SEG emisiju samazinājumu sākot no 80% līdz pat SEG neitralitātei. Par šo stratēģiju 2019.gadā paredzētas plašas diskusijas un politiskās debates par ES ilgtermiņa attīstību laika posmā līdz 2050.gadam.
Latvija uzskata, ka oglekļa mazietilpīgas attīstības sasniegšanai prioritāri jāstrādā pie energoefektivitātes paaugstināšanas, atjaunojamo energoresursu īpatsvara palielināšanas, siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas transporta un lauksaimniecības sektoros.
Papildu informācija:
Sabiedrisko attiecību nodaļa
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Tālr. 67026533, e-pasts: prese@varam.gov.lv
www.varam.gov.lv
[1] Pieejami tiešsaistē: https://www.cbd.int/conferences/2018/cop-14/documents