“Valsts kontroles revīzijas, kurā analizēts vai novadu pašvaldības nodrošina pakalpojumus iedzīvotājiem par samērīgām izmaksām, secinājumi atkārtoti apstiprinājuši Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas jau iepriekš pausto – pašvaldību spēja sniegt iedzīvotājiem kvalitatīvus un likumdošanā noteiktos pakalpojumus ir ļoti atšķirīga,” atzīmē vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Kaspars Gerhards.
Lai vairotu teritoriju ekonomiskās attīstības potenciālu un pašvaldību sadarbību publisko pakalpojumu sniegšanā, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija atbilstoši valdības rīcības plānam un iepriekšējās valdības koalīcijas partneru pieņemtajam lēmumam šobrīd strādā pie pašvaldību sadarbības teritoriju izveidošanas.
“Revīzijas laikā ir konstatējusi atsevišķus gadījumus, kad vairāku pašvaldību būvvaldes atrodas vienā ēkā un funkciju izpildē ir iesaistīti vieni un tie paši cilvēki. Tas tikai apliecina, ka pašvaldību ciešākai sadarbībai jau netieši ir veikti visi priekšdarbi, tomēr trūkst politiskās gribas pieņemt gala lēmumu par vienotas būvvaldes izveidošanu. Šis it tikai viens piemērs, kas apliecina, ka pastāv nepieciešamība likumdošanas līmenī noteikt sadarbības teritoriju veidošanas kritērijus,” piebilsts K.Gerhards.
Tāpat secināts, ka viena pakalpojuma sniegšanas izmaksas dažādās pašvaldībās būtiski atšķiras un pašvaldībām sadarbojoties, iespējams tās samazināt. Tādējādi pašvaldības budžetā tiktu ietaupīti papildus resursi, kas varētu tikt izmantoti citu iedzīvotājiem nepieciešamu pakalpojumu kvalitatīvai sniegšanai.
Revīzijas ziņojumā ir secināts, ka pašvaldību darba organizācija motivē pakalpojumu sniegšanu klātienē, nepilnīgi izmantojot digitālās vides sniegtās priekšrocības. Šāda situācija iespējams izveidojusies, jo pašvaldības nav veikušas aprēķinus par pakalpojumu izmaksām.
Ministrs uzsver: “Digitālā vide sniedz būtiskas iespējas nodrošināt iedzīvotājiem iespējas saņemt pakalpojumus sev ērtā laikā un veidā. Latvijā jau ir pašvaldības, kas jau šobrīd apzinās digitālās vides sniegtās priekšrocības un mērķtiecīgi izmanto digitālās vides risinājumus pakalpojumu sniegšanā un dara to ciešā sadarbībā ar valsti. Lai nodrošinātu iedzīvotājiem un uzņēmējiem iespējas saņemt valsts un pašvaldību pakalpojumus vienkopus, 2016. gadā izveidots un sekmīgi darbojas Valsts un pašvaldību vienotais klientu apkalpošanas centru tīkls - 56 novadu nozīmes attīstības centros un 3 reģionālās nozīmes attīstības centros. Savukārt 2017.gadā darbu novadu nozīmes attīstības centros uzsāks 13 jauni šādi klientu apkalpošanas centri.“
VARAM atzinīgi vērtē Valsts kontroles revīzijas ziņojumā iekļautos secinājumus un ieteikumus, kas ir vērtīgi tālākai pašvaldību darbības sistēmas pilnveidei. Tie parāda realitāti pašvaldībās un norāda virzienus, kuros būtiski būtu jāvērtē un jāpārskata tiesiskais regulējums, kā arī jānodrošina metodiskais atbalsts. VARAM regulāri pilnveido metodiskos ieteikumus attīstības programmu izstrādei vietējā līmenī un organizē vietējo pašvaldību attīstības plānošanas speciālistu kapacitāti stiprinošos pasākumus. Līdz ar to revīzijas secinājumi un piemēri sniegs būtisku ieguldījumu VARAM darbā attīstības plānošanas kvalitātes un efektivitātes vietējā līmenī uzlabošanai.
Kristīne Kļaveniece
Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Tālr. 67026533
Epasts: prese@varam.gov.lv