Publiskās pārvaldes pakalpojumi ir valsts un pašvaldību iestāžu darbības un pastāvēšanas pamats.

Pēc sniegto pakalpojumu kvalitātes sabiedrība vērtē gan individuālu iestāžu, gan publiskās pārvaldes darbību kopumā


Lai mērķtiecīgi celtu pakalpojumu kvalitāti un to sniegšanas efektivitāti, valstī ir uzsākta visaptveroša pakalpojumu vides pilnveide

Pakalpojumu vides pilnveide paredz, ka turpmāk iestādes pakalpojumus pārvaldīs valstī vienotā un sistēmiskā veidā, atbilstoši pakalpojumu pārvaldības politikai
 

Jaunā pieeja paredz, ka veidojot, sniedzot un attīstot pakalpojumus, iestādes apzinās savu vietu un lomu valstī kopējā pakalpojumu vidē, un apzināti veiks noteiktu darbību kompleksu – pārvaldības uzdevumus, (piem., apzinās lietotāju vajadzības, rūpēsies par pakalpojumu pieejamību un lietojamību, mērīs klientu apmierinātību, izvērtēs pakalpojumu sniegšanas efektivitāti, nemitīgi pilnveidos pakalpojumu sniegšanas procesus, u.c.)
 

Tas ir nepieciešams, lai pakalpojumi, to sniegšanas procesi un to sniegšanā izmantotās tehnoloģijas atbilstu virknei labas pakalpojumu pārvaldības un sniegšanas prakses nosacījumu (piem., pakalpojumi pilnvērtīgāk apmierinātu lietotāju vajadzības, pakalpojumi būtu pieejami gan teritoriāli, gan dažāda veida lietotāju ierīcēs, būtu nodrošināta piekļūstamība personām ar īpašām vajadzībām, tiktu ievērots “informācijas vienreizes” princips, pakalpojumi izmantotu valsts IKT koplietošanas risinājumus, u.c.)
 

Pakalpojumu vides pilnveides tvērums ir visa publiskā pārvalde, tostarp tā attieksies uz valsts iestādēm, pašvaldībām un to iestādēm, tiesu varas iestādēm, kā arī uzņēmumiem, kas pilda valsts pārvaldes deleģētos uzdevumus, un arī publiskās pārvaldes visu veidu pakalpojumi
 

Līdz ar jaunās pakalpojumu pārvaldības pieejas īstenošanu “funkciju izpildes kultūru” nomainīs “pakalpojumu kultūra”, un pakalpojumu sniegšanā un pārvaldībā iesaistīto rīcību noteiks “saimnieka attieksme” – attieksme un darbība būs orientēta uz pakalpojumu saņēmēju apmierinātību
 

Sagaidāms, ka pakalpojumu vides pilnveides rezultātā, pakalpojumu saņemšana kļūs ērtāka, vienkāršāka un neprasīs pakalpojumu saņēmējiem daudz laika un piepūles

Pakalpojumi saturiski kļūs arvien pilnvērtīgāki, tie apmierinās iedzīvotāja un uzņēmēja vajadzības konkrētā dzīves situācijā kopumā, ne tikai atsevišķos tās posmus “atbilstoši iestādes kompetencei”
 

Savukārt pats pakalpojumu sniegšanas process kļūs efektīvāks – pakalpojumi un to izmantotie resursi tiks reģistrēti, mērīti un vērtēti, procesi būs optimizēti, būs ieviests tehnoloģiskais nodrošinājums procesu automatizēšanai
 

Pārmaiņu rezultātā sabiedrība saņems labākus pakalpojumus, un pieaugs sabiedrības apmierinātība ar publiskās pārvaldes pakalpojumiem un ar publiskās pārvaldes darbu kopumā

Pakalpojumu vides pilnveide tiks īstenota, pilnveidojot pakalpojumu pārvaldības sistēmu un pakalpojumu pārvaldību kopumā → veicot pakalpojumu vides pilnveides pasākumus atbilstoši pakalpojumu vides pilnveides plānam
 

Vispārēja informācija par pakalpojumu vides pilnveidi – prezentācija "Pakalpojumu vides pilnveide"

Pakalpojumu vides pilnveides īstenošanai ir izveidots "Pakalpojumu vides pilnveides plāns 2024.–2027. gadam"

Pakalpojumu vides pilnveide ir:

  • ilgtermiņa “investīcija”, kas valstī pakāpeniski uzlabos:
    • pakalpojumu kvalitāti
    • iestāžu darba efektivitāti
    • iedzīvotāju apmierinātību
  • nemitīgs un nebeidzams process, kas atbilstoši iestāžu individuālajiem pilnveides plāniem turpināsies arī pēc 2027. gada
     

Saistītie dokumenti:

Plāna īstenošana nozīmē – jauna pieeja:

Pakalpojumu vides pilnveides plāna īstenošanas mērķis:
“Pilnvērtīgi nodrošināta pakalpojumu pārvaldība”
 

Pakalpojumu vides pilnveide paredz, ka publiskās pārvaldes iestādes pilnvērtīgi*, visaptveroši un valstī vienotā veidā pārvaldīs pakalpojumus, nodrošinot valstī vienotu pakalpojumu vidi, tostarp

* atbilstoši pakalpojumu pārvaldības politikai

Pakalpojumu pārvaldības rezultāti:

  1. “Apmierinātas pakalpojumu saņēmēju vajadzības”
  • Tas ietver arī sabiedrības apmierinātības pieaugumu ar publiskās pārvaldes pakalpojumiem un ar publiskās pārvaldes iestāžu darbu kopumā, tostarp:
    • pakalpojumi apmierina konkrētas, individuālas vajadzības atbilstoši konkrētām dzīves situācijām, pakalpojumu pieprasīšana un saņemšana ir ērta, vienkārša un pakalpojumu saņēmējiem neprasa daudz laika un piepūles, un pakalpojumi tiek sniegti ar pakalpojumu saņēmēju vajadzībām un prasībām, un iestāžu iespējām un nosacījumiem  atbilstošu, savstarpēji salāgotu kvalitāti
    • pakalpojumi tiek attīsti un pielāgoti nākotnē paredzamajām vajadzībām, valsts attīstības prioritātēm – tiek nodrošināta pakalpojumu “ilgtspējība”
  1. “Optimāls laika, darba un resursu patēriņš gan pakalpojumu saņēmējiem (iedzīvotājiem, uzņēmējiem un citām iestādēm), gan pakalpojumu sniedzējiem (efektivitāte publiskās pārvaldes darbībā)”
  • Tas ietver arī efektivitātes pieaugumu publiskās pārvaldes darbībā, tostarp:
    • pakalpojumu sniegšana un resursu izmantošana tiek reģistrēta, mērīta un vērtēta, procesi ir optimizēti, ir ieviestas digitālās tehnoloģijas procesu automatizēšanai
    • atbilstoši  "pakalpojumu kultūrai" un “saimnieka attieksmei”, pakalpojumu sniegšanā iesaistīto attieksme un rīcība ir orientēta uz pakalpojumu saņēmēju apmierinātību un darbības efektivitāti
       

Pakalpojumu pārvaldības mērķis:
“Apmierināti pakalpojumu saņēmēji”

Plāna īstenošanas laika grafiks (rīcības virzieni – RV):

  • RV1   Pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanas komandu izveide iestādēs – 30.09.2024.
  • RV2   Pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības esošā stāvokļa novērtēšana un iestāžu pilnveides plānu izveide – 30.12.2024.
  • RV3   Pakalpojumu pārvaldības politikai atbilstoša normatīvā regulējuma pilnveide – 30.12.2027. (tas ir process, kas turpināsies arī pēc tam)
  • RV4   Pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanai nepieciešamo vadlīniju izveide un pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanā iesaistīto apmācība – 30.09.2025.
  • RV5   Pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošana – pakalpojumu vides pilnveide iestādēs un valstī kopumā – 30.12.2027.
  • RV6   Pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo centralizēto koplietošanas pakalpojumu un tiem nepieciešamo digitālo tehnoloģiju pilnveides plānu izveide un īstenošana – 30.12.2027.
  • RV7   Pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo specializēto kompetenču pilnveides plānošana un pilnveide – 30.12.2027.
     

Plānotās apmācības (pasākumi – P):

2024.gads

2025.gads