Valstī ir uzsākta pakalpojumu vides pilnveide un ir sagatavots un apstiprināts “Pakalpojumu vides pilnveides plāns 2024.–2027. gadam” (turpmāk tekstā – plāns)
 

Pakalpojumu vides pilnveide ir ilgtermiņa aktivitāšu kopums, kas ir jāveic, lai publiskās pārvaldes pakalpojumi un pakalpojumu vide kopumā atbilstu pakalpojumu pārvaldības politikai un tiktu sasniegti pakalpojumu pārvaldības rezultāti un mērķis

Pakalpojumu pārvaldības politika apraksta sistēmisku pieeju pakalpojumu pārvaldībai –  pakalpojumu pārvaldības sistēmu

Pakalpojumu pārvaldības sistēma ir “instruments” pakalpojumu pārvaldības un pakalpojumu vides pilnveidei – lai pilnveidotu pakalpojumus, pakalpojumu pārvaldību un pakalpojumu vidi kopumā, ir jāpilnveido pakalpojumu pārvaldības sistēmas konkrētas sastāvdaļas
 

Plāna rīcības virziens RV2. “Pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības esošā stāvokļa novērtēšana un pilnveides plānu izveide” paredz konkrētus pasākumus (P), kas ir jāveic iestādēm1:

  • P2.3.   Novērtēt katras iestādes pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības atbilstību pakalpojumu pārvaldības politikai (līdz 12.2024.)
  • P2.4.   Izveidot katras iestādes pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības pilnveides individuālos plānus (līdz 12.2024.) atbilstoši:
    • pakalpojumu pārvaldības politikai
    • iestādes atbilstības novērtējumam (P2.3.)
    • iestādes iespējām
       

Šīs vadlīnijas ir sagatavotas saskaņā ar plāna rīcības virziena RV2. “Pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības esošā stāvokļa novērtēšana un pilnveides plānu izveide” pasākumu P2.1. Izveidot "Vadlīnijas pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības novērtēšanai un pilnveides plānu izveidei"
 

Vadlīnijas apraksta kā iestādēm (pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanas komandām2) ir jāveic:

  • iestādes esošā stāvokļa novērtēšana3 (iestādes atbilstības4 novērtēšana)
  • pilnveides individuālo plānu sagatavošana3 (novērtēšanā konstatēto neatbilstību novēršanas plānu izveide)
     

Vadlīnijas ietver nepieciešamās sagataves vienveidīgai un visaptverošai4 novērtēšanai (P2.3.) un pilnveides plānošanai (P2.4.)
 

Jāņem vērā, ka:

  1. veiksmīgas pakalpojumu vides pilnveides priekšnosacījums ir pilnvērtīga4 pakalpojumu pārvaldības īstenošana, savukārt pakalpojumu pārvaldības īstenošanai nepieciešams pilnveidot pakalpojumu pārvaldības sistēmu, tostarp:
  1. visi pakalpojumi ir jāpārvalda, tomēr pilnvērtīgu pakalpojumu pārvaldību nav iespējams vai arī nav lietderīgi veikt katrā iestādē, tādēļ:

1 plānā norādītajām iestādēm
2 plāna pasākums P1.2.
3 atbilstoši iestāžu pakalpojumu pārvaldības lomām
4 atbilstoši pakalpojumu pārvaldības politikai

“Individuālie pilnveides plāni” nav tas pats, kas “pakalpojumu attīstības plāni”

  1. Pakalpojumu attīstības plāni
  • pakalpojumu attīstības plānošana ir viens no pakalpojumu pārvaldības uzdevumiem
  • pakalpojumu attīstības plāns ir sastāvdaļa vispārējam attīstības plānošanas dokumentam, un nosaka:
    • pakalpojumu attīstības prioritātes un mērķus
    • pamatdarbības virzienus un galvenās pakalpojumu grupas
    • pakalpojumu pārvaldības un sniegšanas rezultatīvākos un efektīvākos veidus
    • pakalpojumu attīstības plāna īstenošanas rezultativitātes un efektivitātes rādītājus
  • pakalpojumu attīstības plānus gatavo atbilstoši attīstības plānošanas dokumentu un iestāžu darbības stratēģiju izveides cikliem un termiņiem
  1. Individuālie pilnveides plāni (neatbilstību novēršanas plāni)

Pakalpojumu vides pilnveidi īsteno, pilnveidojot konkrētas pakalpojumu pārvaldības sistēmas sastāvdaļas – novēršot iestādes esošā stāvokļa novērtēšana laikā konstatētās neatbilstības (neatbilstības pakalpojumu pārvaldības politikai)

Individuālie pilnveides plāni:

  • nav paredzēti vispārējai:
    • nozares pakalpojumu attīstībai (nozares mērogā)
    • iestādes pakalpojumu attīstībai (iestādes mērogā)
    • konkrēta pakalpojuma attīstībai (pakalpojuma mērogā)
  • ir paredzēti iestādes esošā stāvokļa novērtēšanā (P2.3.) konstatēto neatbilstību novēršanai, tostarp:
    • pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanas pilnveidei
    • pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumu īstenošanas pilnveidei (pakalpojumu pilnveidei)
    • pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu pilnveidei
  • novērtēšanu veic un individuālos pilnveides plānus gatavo atbilstoši pakalpojumu vides pilnveides plānu izveides cikliem un termiņiem

 

Lai pilnvērtīgi uzsāktu un īstenotu pakalpojumu vides pilnveides pirmos soļus – esošā stāvokļa novērtēšanu un pilnveides individuālo plānu sagatavošanu, nepieciešams to darīt secīgi, atbilstoši noteiktam procesam (4 soļi)

–––––––––––––––

  1. Jānovērtē savas iestādes darbības mērogs un jānosaka savai iestādei atbilstošās pakalpojumu pārvaldības lomas

Pakalpojumu pārvaldības mērogiem atbilstošās pakalpojumu pārvaldības lomas, kam ir jāveic esošā stāvokļa novērtēšana un individuālo pilnveides plānu izveide:

Vienai iestādei vienlaicīgi var būt vairākas lomas:

  • nozares ministrija – 1. variants (vēlamais variants):
    • loma “Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde”
  • nozares ministrija – 2. variants (nevēlamais variants – nepieciešama organizatoriskās struktūras optimizēšana):
    • loma “Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde”
    • loma “Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks”
    • loma “Pakalpojuma saimnieks” (katram pakalpojumam)
  • cita iestāde:
    • loma “Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks”
    • loma “Pakalpojuma saimnieks” (katram pakalpojumam)

–––––––––––––––

  1. Jāizveido pakalpojumu pārvaldības komanda

(Plāna pasākums P1.2. “Izveidot pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanas komandas”)

Jānosaka konkrēti cilvēki, kas pildīs katrai pakalpojumu pārvaldības lomai atbilstošos pienākumus:

  • loma "Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde" (nozares ministrija)
    • lomas pienākumu veicēji ir nozares pakalpojumu attīstības plānošanā iesaistītie cilvēki
  • loma "Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks" (iestāde)
    • lomas pienākumu veicējs ir iestādes “Pakalpojumu kopuma vadītājs”
  • loma  "Pakalpojuma saimnieks" (iestāde)
    • lomas pienākumu veicēji ir katra konkrētā pakalpojuma “Pakalpojuma vadītāji” (viens cilvēks ne vairāk kā 5 pakalpojumiem)

Viens cilvēks vienlaicīgi var pildīt vairāku lomu pienākumus

–––––––––––––––

  1. Jānovērtē atbilstība pakalpojumu pārvaldības politikai

(Plāna pasākums P2.3. “Novērtēt katras iestādes pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības atbilstību pakalpojumu pārvaldības politikai”)

Pakalpojumu pārvaldības sistēmas sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu veic atsevišķi katrai lomai:

  • lomai "Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde" – nozares pakalpojumu attīstības plānošanā iesaistītie cilvēki novērtē:
    • pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanu
    • pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu atbilstību vajadzībām
  • lomai "Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks" – iestādes “Pakalpojumu kopuma vadītājs” novērtē:
    • pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanu
    • pakalpojumu kopuma (pakalpojumu portfolio) atbilstību pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem
    • pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu atbilstību vajadzībām
  • lomai "Pakalpojuma saimnieks" – katra konkrētā pakalpojuma “Pakalpojuma vadītāji” novērtē:
    • pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanu
    • katra pakalpojuma atbilstību pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem
    • pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu atbilstību vajadzībām

–––––––––––––––

  1. Jāizveido individuālie pilnveides plāni

(Plāna pasākums P2.4. “Izveidot katras iestādes pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības pilnveides individuālos plānus atbilstoši pakalpojumu pārvaldības politikai, iestādes atbilstības novērtējumam un iestādes iespējām”)

Pakalpojumu pārvaldības sistēmas sastāvdaļu pilnveidi (novērtēšanā konstatēto neatbilstību novēršanu) plāno atsevišķi katrai lomai:

  • lomai "Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde" – nozares pakalpojumu attīstības plānošanā iesaistītie cilvēki
    • pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanas pilnveidi
    • pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu atbilstības vajadzībām nodrošināšanu
  • lomai "Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks" – iestādes “Pakalpojumu kopuma vadītājs” plāno:
    • pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanas pilnveidi
    • pakalpojumu kopuma (pakalpojumu portfolio) atbilstības nodrošināšanu pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem
    • pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu atbilstības vajadzībām nodrošināšanu
  • lomai "Pakalpojuma saimnieks" – katra konkrētā pakalpojuma “Pakalpojuma vadītāji”
    • pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanas pilnveidi
    • katra pakalpojuma atbilstības nodrošināšanu pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem
    • pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu atbilstības vajadzībām nodrošināšanu

–––––––––––––––

Loma: “Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde”

Novērtējumu veic un pilnveidi plāno:

  • nozares mērogā – nozarei kopumā
  • nozares pakalpojumu attīstības plānošanā iesaistītie cilvēki (nozares ministrija)
  1. Jānovērtē atbilstība pakalpojumu pārvaldības politikai, kas apraksta pakalpojumu pārvaldības sistēmas sastāvdaļas

(Plāna pasākums P2.3. “Novērtēt katras iestādes pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības atbilstību pakalpojumu pārvaldības politikai”)

Jānovērtē:

  1. Jāizveido pilnveides individuālie plāni novērtēšanā konstatēto neatbilstību novēršanai

(Plāna pasākums P2.4. “Izveidot katras iestādes pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības pilnveides individuālos plānus atbilstoši pakalpojumu pārvaldības politikai, iestādes atbilstības novērtējumam un iestādes iespējām”)

Jāplāno:

  • pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanas – lomai atbilstošo pienākumu veikšanas pilnveide
  • pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu atbilstības vajadzībām nodrošināšana
     

Jāņem vērā, ka:

  • iestādēm pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības individuālie pilnveides plāni (tostarp aktivitātes, to secība un termiņi) ir jāveido atbilstoši:
    • novērtējumā konstatētajām neatbilstībām
    • pakalpojumu pārvaldības politikai
    • iestādes iespējām pilnveides plānus īstenot
  • starp pilnveidojamajām sadaļām pastāv savstarpējās atkarības un mijiedarbība, kas jāņem vērā, plānojot konkrēto sadaļu pilnveides secību un termiņus
  • pilnvērtīgai esošā stāvokļa novērtēšanai un pilnveides individuālo plānu sagatavošanai ir jāsadarbojas arī ar citu pakalpojumu pārvaldības lomu pienākumu veicējiem, it īpaši:
  • novērtēšanai un pilnveides plānošanai ir paredzēts izmantot valstī vienotu sagatavi*, kas ļauj valstī vienveidīgi un visaptveroši novērtēt atbilstību un izveidot pilnveides plānus visām pakalpojumu pārvaldības politikas sadaļām
     


* nav obligāti jāizmanto šī sagatave – iestāde var izmantojot citus tehniskus risinājumus, pie nosacījuma, ka ir nodrošināta novērtēšanas un pilnveides plānošanas saturiskā atbilstība visām pakalpojumu pārvaldības politikas sadaļām, tostarp novērtēšanas kritērijiem (atbilstoši novērtēšanas un pilnveides plānošanas sagatavei), un iestāde var pārlikt sagataves saturu sev piemērotākā tehniskā rīkā

Loma: "Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks"
 

Novērtējumu veic un pilnveidi plāno:

  • iestādes pakalpojumu kopuma vadītājs
  • iestādes mērogā – iestādei kopumā
     
  1. Jānovērtē atbilstība pakalpojumu pārvaldības politikai, kas apraksta pakalpojumu pārvaldības sistēmas sastāvdaļas

(Plāna pasākums P2.3. “Novērtēt katras iestādes pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības atbilstību pakalpojumu pārvaldības politikai”)

Jānovērtē:

  1. Jāizveido pilnveides individuālie plāni novērtēšanā konstatēto neatbilstību novēršanai

(Plāna pasākums P2.4. “Izveidot katras iestādes pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības pilnveides individuālos plānus atbilstoši pakalpojumu pārvaldības politikai, iestādes atbilstības novērtējumam un iestādes iespējām”)

Jāplāno:

  • pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanas – lomai atbilstošo pienākumu veikšanas pilnveide
  • pakalpojumu atbilstības nodrošināšana pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem
  • pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu atbilstības vajadzībām nodrošināšana
     

Jāņem vērā, ka:

  • iestādēm pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības individuālie pilnveides plāni (tostarp aktivitātes, to secība un termiņi) ir jāveido atbilstoši:
    • novērtējumā konstatētajām neatbilstībām
    • pakalpojumu pārvaldības politikai
    • iestādes iespējām pilnveides plānus īstenot
  • starp pilnveidojamajām sadaļām pastāv savstarpējās atkarības un mijiedarbība, kas jāņem vērā, plānojot konkrēto sadaļu pilnveides secību un termiņus
  • pilnvērtīgai esošā stāvokļa novērtēšanai un pilnveides individuālo plānu sagatavošanai ir jāsadarbojas arī ar citu pakalpojumu pārvaldības lomu pienākumu veicējiem, it īpaši:
  • novērtēšanai un pilnveides plānošanai ir paredzēts izmantot valstī vienotu sagatavi*, kas ļauj valstī vienveidīgi un visaptveroši novērtēt atbilstību un izveidot pilnveides plānus visām pakalpojumu pārvaldības politikas sadaļām
     


* nav obligāti jāizmanto šī sagatave – iestāde var izmantojot citus tehniskus risinājumus, pie nosacījuma, ka ir nodrošināta novērtēšanas un pilnveides plānošanas saturiskā atbilstība visām pakalpojumu pārvaldības politikas sadaļām, tostarp novērtēšanas kritērijiem (atbilstoši novērtēšanas un pilnveides plānošanas sagatavei), un iestāde var pārlikt sagataves saturu sev piemērotākā tehniskā rīkā

 

Loma: "Pakalpojuma saimnieks"
 

Novērtējumu veic un pilnveidi plāno:

  • katra pakalpojuma vadītājs
  • pakalpojuma mērogā – katram konkrētam pakalpojumam
     
  1. Jānovērtē atbilstība pakalpojumu pārvaldības politikai, kas apraksta pakalpojumu pārvaldības sistēmas sastāvdaļas

(Plāna pasākums P2.3. “Novērtēt katras iestādes pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības atbilstību pakalpojumu pārvaldības politikai”)

Jānovērtē:

  1. Jāizveido pilnveides individuālie plāni novērtēšanā konstatēto neatbilstību novēršanai

(Plāna pasākums P2.4. “Izveidot katras iestādes pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības pilnveides individuālos plānus atbilstoši pakalpojumu pārvaldības politikai, iestādes atbilstības novērtējumam un iestādes iespējām”)

Jāplāno:

  • pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanas – lomai atbilstošo pienākumu veikšanas pilnveide
  • pakalpojumu atbilstības nodrošināšana pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem
  • pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu atbilstības vajadzībām nodrošināšana
     

Jāņem vērā, ka:

  • iestādēm pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības individuālie pilnveides plāni (tostarp aktivitātes, to secība un termiņi) ir jāveido atbilstoši:
    • novērtējumā konstatētajām neatbilstībām
    • pakalpojumu pārvaldības politikai
    • iestādes iespējām pilnveides plānus īstenot
  • starp pilnveidojamajām sadaļām pastāv savstarpējās atkarības un mijiedarbība, kas jāņem vērā, plānojot konkrēto sadaļu pilnveides secību un termiņus
  • pilnvērtīgai esošā stāvokļa novērtēšanai un pilnveides individuālo plānu sagatavošanai ir jāsadarbojas arī ar citu pakalpojumu pārvaldības lomu pienākumu veicējiem, it īpaši:
  • novērtēšanai un pilnveides plānošanai ir paredzēts izmantot valstī vienotu sagatavi*, kas ļauj valstī vienveidīgi un visaptveroši novērtēt atbilstību un izveidot pilnveides plānus visām pakalpojumu pārvaldības politikas sadaļām
     


* nav obligāti jāizmanto šī sagatave – iestāde var izmantojot citus tehniskus risinājumus, pie nosacījuma, ka ir nodrošināta novērtēšanas un pilnveides plānošanas saturiskā atbilstība visām pakalpojumu pārvaldības politikas sadaļām, tostarp novērtēšanas kritērijiem (atbilstoši novērtēšanas un pilnveides plānošanas sagatavei), un iestāde var pārlikt sagataves saturu sev piemērotākā tehniskā rīkā

Tehniskas norādes ērtam un efektīvam darbam ar sagatavēm

Ieteicamais tehniskais nodrošinājums:

  • sagataves ir veidotas un paredzētas darbam ar stacionāru biroja monitoru:
    • ar minimālo izšķiršanas spēju: 1920x1080 pikseļi (pie 100% palielinājuma, novērtēšanas un plānošanas tabula pilnībā iekļausies ekrāna platumā)
    • ar ekrāna izmēru: 24"–27" (pie 100% palielinājuma, teksts būs viegli lasāms)
  • sagataves nav paredzēts lietot, izmantojot pārnēsājamos datorus ar nelieliem ekrāna izmēriem un izšķirtspējām (tas ir iespējams, bet tas būs neērti un neefektīvi)
  • ērtam un efektīvam darbam ir jāizmanto datorpele

Aizpildīšana:

  • sagatavē ir jāaizpilda tikai neiekrāsotie – baltie lauki (šūniņas)
  • nav paredzēts mainīt vai dzēst saturu kādā no iekrāsotajām šūniņām
  • kolonnās "Esošās situācijas novērtējums" un "Pilnveides statuss", vērtības ir jāizvēlas no izvēlnes
  • kolonnā "Esošās situācijas novērtējums" jābūt novērtētām visām apakšadaļām – jābūt izvēlētai kādai no izvēlnē pieejamām vērtībām

Sasaiste ar pakalpojumu pārvaldības politikas aprakstu:

  • papildu informācija un plašāki skaidrojumi par katru vērtējamo un pilnveidojamo sadaļu ir pieejami, izmantojot saites uz pakalpojumu pārvaldības politikas aprakstu (pasvītrojumi tekstā)

Sadaļu izvēle:

  • ērtākam darbam ir paredzēts izmantot MS Excel funkcionalitāti:
    • attēlošanas līmeņu izvēli (1,2,3) – vispārēju grupēšanu un atgrupēšanu (visām sadaļām uzreiz)
       
       
    • grupēšanu (+) un atgrupēšanu (-) – grupēšanu un atgrupēšanu konkrētai sadaļai vai apakšsadaļai
       

Norādes novērtējuma un pilnveides plāna sagataves aizpildīšanai

Novērtēšana:

  • pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanas novērtēšana
    • novērtējot konkrētu sadaļu, ir jāapzina sadaļu savstarpējā ietekme un atkarības
  • pakalpojumu atbilstības novērtēšana
    • novērtējot konkrētu sadaļu, ir jāapzina sadaļu savstarpējā ietekme un atkarības
  • spēju un resursu atbilstības novērtēšana
    • novērtējot konkrētu sadaļu, ir jāapzina sadaļu savstarpējā ietekme un atkarības
       

Novērtējot katru sadaļu, ir jāapzina šīs konkrētās sadaļas atkarība no citām sadaļām
(ir jāapzina, kuras citas sadaļas ietekmē vērtēto sadaļu – kuras citas sadaļas būs nepieciešams pilnveidot)


Pilnveides plāna sagatavošana:

  • pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanas pilnveides plānošana
    • plānojot konkrētas sadaļas pilnveidi, ir jāņem vērā sadaļu savstarpējā ietekme un atkarības (tostarp citu nepieciešamo sadaļu plānotie pilnveides termiņi)
  • pakalpojumu atbilstības novērtēšana
    • plānojot konkrētas sadaļas pilnveidi, ir jāņem vērā sadaļu savstarpējā ietekme un atkarības (tostarp citu nepieciešamo sadaļu plānotie pilnveides termiņi)
  • spēju un resursu atbilstības novērtēšana
    • plānojot konkrētas sadaļas pilnveidi, ir jāņem vērā sadaļu savstarpējā ietekme un atkarības (tostarp citu nepieciešamo sadaļu plānotie pilnveides termiņi)
      ​​​​​​​

Plānojot pilnveidi konkrētai sadaļu, ir jāņem vērā šīs sadaļas atkarība no citām sadaļām
(ir jāņem vērā, kuras citas sadaļas ietekmē pilnveidojamo sadaļu – kuras citas sadaļas ir nepieciešams pilnveidot vispirms)