2024.gada 13.jūnijā tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2024/1689 jeb Mākslīgā intelekta akts

Informatīvais ziņojums "Par Mākslīgā intelekta akta prasību ieviešanu"

2024.gada 1.augustā stājās spēkā Mākslīgā intelekta akts. Tas nosaka virkni saskaņotus noteikumus un uzdevumus, kas nacionāli jāveic, lai līdz 2026.gada 2.augustam tajā minētās prasības tiktu ieviestas nacionālajos tiesību aktos.

15 minūšu lekcija par MI aktu:  Mākslīgā intelekta akts - Arturs Arnis Polikarpovs

Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) kā nacionāli atbildīgā iestāde par regulas ieviešanu ir veikusi pirmo darbību: paziņojusi nacionālo iestādi, kas būs atbildīga par pamattiesību aizsardzību – Latvijā šīs iestādes funkcijas veiks Tiesībsargs. Tā atbildībā būs:

  1. aizsargāt pamattiesības;
  2. aizsargāt tiesības uz nediskriminēšanu;
  3. saistībā ar MI akta III pielikumā minēto augsta riska MI sistēmu lietošanu ir tiesības pieprasīt un piekļūt jebkurai dokumentācijai un citas atbildības;

MI akts izstrādāts ar mērķi uzlabot iekšējā tirgus darbību, nosakot vienotu tiesisko regulējumu, jo īpaši attiecībā uz MI sistēmu izstrādi, laišanu tirgū, nodošanu ekspluatācijā un izmantošanu ES saskaņā ar ES vērtībām, lai veicinātu uz cilvēku orientēta un uzticama MI ieviešanu, vienlaikus nodrošinot augstu veselības, drošības un pamattiesību aizsardzības līmeni, kā noteikts ES Pamattiesību hartā, tostarp demokrātiju, tiesiskumu un vides aizsardzību, pret MI sistēmu kaitīgo ietekmi ES, un atbalstītu inovāciju.

MI akts nodrošina uz MI balstītu preču un pakalpojumu brīvu apriti pāri robežām ES, tādējādi liedzot ES dalībvalstīm noteikt ierobežojumus MI sistēmu izstrādei, laišanai tirgū un izmantošanai.

MI ir tehnoloģiju saime, kas strauji attīstās un veicina dažādus ekonomiskus, vides un sociālus ieguvumus visā nozaru un sociālo darbību spektrā. Uzlabojot prognozēšanu, optimizējot darbības un resursu piešķiršanu, un personalizējot privātpersonām un organizācijām pieejamos digitālos risinājumus, MI izmantošana var sniegt būtiskas konkurences priekšrocības un atbalstīt sociāli, un videi labvēlīgus rezultātus, piemēram, veselības aprūpē, lauksaimniecībā, pārtikas nekaitīguma nodrošināšanā, izglītībā un mācībās, mediju, sporta un kultūras jomā, infrastruktūras apsaimniekošanā, enerģētikā, transportā un loģistikā, sabiedriskajos pakalpojumos, drošībā, tieslietās, resursefektivitātē un energoefektivitātē, vides monitoringā, biodaudzveidības un ekosistēmu saglabāšanā un atjaunošanā un klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās tām jomā.

Tajā pašā laikā, atkarībā no apstākļiem, kas saistīti ar tā konkrēto lietojumu, izmantošanu un tehnoloģiskās attīstības līmeni, MI var radīt riskus un kaitēt sabiedrības interesēm un pamattiesībām, ko aizsargā ES tiesību akti.

MI akts attiecas uz nodrošinātājiem, produktu ražotājiem, uzturētājiem, pilnvarotajiem pārstāvjiem, importētājiem, izplatītājiem un skartajām personām.

MI akts atbalsta inovāciju, kur jāievēro zinātnes brīvība, neapdraudot pētniecības un izstrādes darbības. Tāpēc no MI akta darbības jomas 2.panta 6.punkta ir izslēgtas MI sistēmas un modeļi, kas īpaši izstrādāti un nodoti ekspluatācijā vienīgi zinātniskās pētniecības un izstrādes nolūkā – visas pētniecības un izstrādes darbības ir jāveic saskaņā ar atzītiem ētiskiem un profesionāliem zinātniskās pētniecības standartiem saskaņā ar piemērojamiem ES tiesību aktiem.

MI akts neattiecas uz militāriem, aizsardzības un valsts drošības mērķiem radītām sistēmām, kā ir noteikts 2.panta 3.punktā.
 

Lai ieviestu samērīgus un efektīvus saistošus noteikumus, MI sistēmām ir jāievēro skaidri definēta, uz risku balstīta pieeja, kurā noteikumu veids un saturs ir pielāgoti radīto risku intensitātei un apjomam. Ieviešot MI regulējumu ES paredzam:

  1. Aizliegt nepieņemamas MI prakses
    1. Ieviest aizliegumu konkrētām MI sistēmām (piemēram – izmanto cilvēka neapzinātus subliminālus paņēmienus vai tīši manipulatīvus, vai maldinošus paņēmienus, kas rada nepieņemamus riskus vai neatbilst ētikas un cilvēktiesību principiem;
      Eiropas Komisijas publicētās Pamatnostādnes par MI aizliegtajām darbībām, kā tās definētas MI aktā. (visās ES valodās);
  2. Regulējam augsta riska MI sistēmas
    1. Izstrādājot stingrus noteikumus MI sistēmām ar augstu riska potenciālu (piemēram – biometriskās tālidentifikācijas sistēmām), nosakot īpašas prasības drošības, precizitātes un uzticamības nodrošināšanai;
  3. Nosakām pārredzamības pienākumus
    1. Nosakām specifiskas prasības attiecībā uz pārredzamību (piemēram – dziļviltojumu) un informācijas sniegšanu par MI sistēmu darbību, lai veicinātu lietotāju uzticību.

MI akts piemērojams sākot ar 2026.gada 2.augustu.

Vienlaikus norādāms, ka:

  1. I nodaļu “Vispārīgiem noteikumi – Priekšmets, Darbības joma, Definīcija un MI pratība” un II nodaļu “Aizliegtā MI prakse” piemēro no 2025.gada 2.februāra;
    MI sistēmas definīcijas vadlīnijas
  2. III nodaļas “Augsta riska MI sistēmas”, 4.iedaļu “Paziņojošās iestādes un paziņotās struktūras”, V nodaļu “Vispārīgā lietojuma MI modeļi”, VII nodaļu “Pārvaldība” un XII nodaļu “Sodi”, un 78.pantu “Konfidencialitāte” piemēro no 2025.gada 2.augusta, izņemot 101.pantu “Vispārīga lietojuma MI modeļu nodrošinātājiem piemērojami naudas sodi”;
  3. 6.panta “Noteikumi klasificēšanai par augsta riska MI sistēmām” 1.punktu un attiecīgos MI akta paredzētos pienākumus piemēro no 2027.gada 2.augusta.
     

Saskaņā ar 111.pantu “MI sistēmas, kas jau ir laistas tirgū vai nodotas ekspluatācijā un vispārīga lietojuma MI modeļi, kas jau laisti tirgū” nodrošinātāji vispārīga lietojuma MI modeļu, kuri laisti tirgū pirms 2025.gada 2.augusta, veic nepieciešamos pasākumus, lai izpildītu MI aktā noteiktos pienākumus līdz 2027.gada 2.augustam.

Neskarot MI akta 5.panta piemērošanu, MI sistēmu, kas ir tādu lielapjoma IT sistēmu sastāvdaļas, kuras izveidotas ar MI akta X pielikumā uzskaitītajiem tiesību aktiem, un kas ir laistas tirgū vai nodotas ekspluatācijā pirms 2027.gada 2.augusta, atbilstību MI aktam panāk līdz 2030.gada 31.decembrim.

Neskarot MI akta 5.panta piemērošanu, operatoriem to augsta riska MI sistēmu, kuras ir laistas tirgū vai nodotas ekspluatācijā pirms 2026.gada 2.augusta, MI akts attiecas tikai tad, ja no minētā datuma šajās sistēmās notikušas būtiskas izmaiņas to uzbūvē.

Augsta riska MI sistēmu, kas paredzētas publisko iestāžu lietošanai, nodrošinātāji un uzturētāji veic nepieciešamos pasākumus, lai izpildītu MI akta prasības un pienākumus līdz 2030.gada 2.augustam.

Prezentācija par MI aktu un tā Pārvaldību: MI akts un tā Pārvaldība (2024. gada decembris)

 

Eiropas MI birojs ir MI ekspertīzes centrs visā ES. Tam ir svarīga loma MI akta ieviešanā, jo īpaši attiecībā uz vispārīga lietojuma MI modeļiem, veicinot uzticama MI izstrādi un izmantošanu, kā arī starptautisku sadarbību. Saite: Eiropas MI Birojs

Vispārīga lietojuma MI  modeļi var veikt plašu uzdevumu klāstu, un tie kļūst par pamatu daudzām MI sistēmām ES. Daži no šiem modeļiem var radīt sistēmiskus riskus, ja tie ir ļoti spējīgi vai plaši izmantoti. Lai nodrošinātu drošu un uzticamu MI, MI aktā ir paredzēti noteikumi šādu modeļu nodrošinātājiem. Tas ietver pārredzamību un ar autortiesībām saistītos noteikumus. Attiecībā uz modeļiem, kas var radīt sistēmiskus riskus, pakalpojumu sniedzējiem šie riski jānovērtē un jāmazina.

MI aktā paredzētie noteikumi par vispārīga lietojuma MI modeļiem stājušies spēkā 2025. gada augustā.

Eiropas Komisija (EK) 2025.gada 10.jūlijā ir publicējusi Vispārējās nozīmes MI prakses kodeksa izstrādāto versiju.

Vispārējās nozīmes MI prakses kodekss

Vispārējās nozīmes MI prakses kodekss sniedz izstrādātājiem norādījumus MI akta prasību izpildei caurspīdīguma, autortiesību un drošības jomā. Lai gan kodeksam nav juridiska spēka, tas atspoguļo, kā EK interpretēs šīs prasības.Papildus, Eiropas Komisija ir publicējusi vadlīnijas vispārīga lietojuma MI modeļu izstrādātājiem, lai palīdzētu nodrošināt atbilstību MI akta prasībām, kas stājās spēkā 2025. gada 2. augustā.  

Vadlīnijas par vispārīga lietojuma MI modeļu nodrošinātāju pienākumu apjomu saskaņā ar MI Aktu  

Vadlīnijas par vispārīga lietojuma MI modeļiem sniedz skaidrojumu par pienākumu piemērošanas tvērumu un papildina Vispārējas nozīmes MI prakses kodeksu, kas izstrādātas daudzpusējā ekspertu procesā ciešā sadarbībā ar juridiskajiem ekspertiem, lai nodrošinātu juridisku atbilstību un atbalstu industrijai MI akta ieviešanā. Vadlīnijas paredzētas atbalstam gan jaunuzņēmumiem, gan lielajiem izstrādātājiem, lai veicinātu drošu, caurspīdīgu un uz Eiropas vērtībām balstītu inovāciju. 

Papildus Vispārējās nozīmes MI prakses kodeksam un vadlīnijām vispārīga lietojuma MI modeļu izstrādātājiem, MI birojs publicēja veidni Vispārīgā lietojuma MI modeļu nodrošinātājiem, lai apkopotu datus, kas izmantoti viņu modeļu apmācībā. Šī veidne ir vienkāršs, vienots un efektīvs veids, kā  MI modeļu nodrošinātāji var palielināt caurskatāmību saskaņā ar MI aktu, tostarp padarot šādu kopsavilkumu publiski pieejamu.

Veidne vispārīga lietojuma MI modeļu nodrošinātājiem, lai apkopotu datus, kas izmantoti to modeļa apmācībai.

Nr. 

Sfēra 

Iesaistītās nozares vai jomas tirgus uzraudzības iestādes (atbilstoši MK noteikumiem, kuros transponētas attiecīgās Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas vai regulas prasības) 

Noteiktā tirgus uzraudzības iestāde 

Atbilstība MI akta I pielikuma A iedaļai “Jaunajā tiesiskajā regulējumā balstīto ES saskaņošanas tiesību aktu saraksts”

1. 

Mašīnas20 

MK 2008.gada 25.marta noteikumu Nr.195 " Mašīnu drošības noteikumi" 12.,13.punkts: 

  • VDI informē PTAC par gadījumiem, kad mašīnas nav marķētas ar CE marķējumu; 
  • Daļēji komplektētu mašīnu tirgus uzraudzību veic PTAC  

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) 

2. 

Rotaļlietu drošums21 

MK 2011.gada 15.februāra noteikumu Nr.132 "Rotaļlietu drošuma noteikumi" VIII. Sadaļa "Tirgus uzraudzība"

PTAC

3. 

Atpūtas kuģi un ūdens motocikli22 

MK 2016.gada 12.janvāra noteikumu Nr.27 "Noteikumi par atpūtas kuģu un ūdens motociklu būvniecību, atbilstības novērtēšanu un piedāvāšanu tirgū" 107.punkts.

PTAC 

4. 

Lifti un liftu drošības sastāvdaļas23 

MK 2016.gada 5.aprīļa noteikumu Nr.206 "Liftu un to drošības sastāvdaļu projektēšanas, ražošanas un liftu uzstādīšanas un atbilstības novērtēšanas noteikumi" 14.punkts.

PTAC 

5. 

Iekārtas un aizsardzības sistēmas, kas paredzētas lietošanai sprādzienbīstamā vidē24 

MK 2016.gada 19.aprīļa noteikumu Nr.231 "Sprādzienbīstamā vidē lietojamo iekārtu un aizsargsistēmu noteikumi" 9.punkts.

PTAC 

6. 

Radioiekārtu pieejamība tirgū25 

MK 2024.gada 2.aprīļa noteikumi Nr.215 "Radioiekārtu atbilstības novērtēšanas, piedāvāšanas tirgū, uzstādīšanas, lietošanas un uzraudzības noteikumi" 2., 3.punkts:  

- Radioiekārtu tirgus uzraudzību veic PTAC, kas šo noteikumu izpratnē ir tirgus uzraudzības iestāde; 

- Radioiekārtu lietošanas uzraudzību veic VASES, kas šo noteikumu izpratnē ir lietošanas uzraudzības institūcija. 

PTAC 

7. 

Spiedieniekārtu pieejamība tirgū26 

MK 2016.gada 7.jūnija noteikumu Nr.348 "Spiedieniekārtu un to kompleksu noteikumi" 383.punkts.

PTAC 

8. 

Troses ceļu iekārtām27 

MK 2007.gada 14.augusta noteikumu Nr.555 "Noteikumi par trošu ceļu iekārtu nodošanu lietošanā un tehniskās uzraudzības kārtību". 

PTAC 

9. 

Individuālie aizsardzības līdzekļi28 

MK 2006.gada 1.augusta noteikumu Nr.632 "PTAC nolikums" 4.punkts: - atbilstoši kompetencei veikt uzraugošās iestādes funkcijas, īstenojot tirgus uzraudzību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 9.marta Regulu 2016/425 par individuālajiem aizsardzības līdzekļiem un ar ko atceļ Padomes Direktīvu 89/686/EEK. 

PTAC 

10. 

Gāzveida kurināmās iekārtas29 

MK 2006.gada 1.augusta noteikumu Nr.632 "PTAC nolikums" 4.punkts: - atbilstoši kompetencei veikt uzraugošās iestādes funkcijas, īstenojot tirgus uzraudzību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 9.marta Regulu 2016/426 par gāzveida kurināmā iekārtām un ar ko atceļ Direktīvu 2009/142/EK 

PTAC 

11. 

Medicīniskās ierīces30 

MK 2023.gada 15.augusta noteikumu Nr.461 "Medicīnisko ierīču noteikumi" 19.punkts: 

VI šajos noteikumos norādītajā kārtībā kā tirgus uzraudzības iestāde veic medicīnisko ierīču tirgus uzraudzību saskaņā ar Preču un pakalpojumu drošuma likumu, likumu "Par atbilstības novērtēšanu" un regulu Nr. 2017/745  

MK 2023.gada 15.augusta noteikumi Nr.455 “Cilvēkiem paredzēto medicīnisko ierīču klīnisko pētījumu un in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču veiktspējas pētījumu veikšanas kārtība”  41.punkts:

VI šajos noteikumos norādītajā kārtībā kā tirgus uzraudzības iestāde veic medicīnisko ierīču klīniskās pētniecības norises vietas pārbaudi saskaņā ar regulā Nr. 2017/745 un regulā Nr. 2017/746 noteiktajām prasībām un saskaņā ar apstiprināto klīniskā pētījuma plānu un veiktspējas pētījuma plānu

Veselības inspekcija (VI )

12. 

“In vitro” diagnostikas medicīniskās ierīces31 

MK 2023.gada 10.oktobra noteikumu Nr.582 "In vitro diagnostikas medicīnisko ierīču noteikumi" 19.punkts: 

VI šajos noteikumos noteiktajā kārtībā kā tirgus uzraudzības iestāde veic in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču tirgus uzraudzību saskaņā ar Preču un pakalpojumu drošuma likumu, likumu "Par atbilstības novērtēšanu" un regulu Nr.2017/746

MK 2023.gada 15.augusta noteikumi Nr.455 “Cilvēkiem paredzēto medicīnisko ierīču klīnisko pētījumu un in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču veiktspējas pētījumu veikšanas kārtība” 41.punkts:

VI šajos noteikumos norādītajā kārtībā kā tirgus uzraudzības iestāde veic “In vitro” diagnostikas medicīnisko ierīču klīniskās pētniecības norises vietas pārbaudi saskaņā ar regulā Nr. 2017/745 un regulā Nr. 2017/746 noteiktajām prasībām un saskaņā ar apstiprināto klīniskā pētījuma plānu un veiktspējas pētījuma plānu

VI 

Atbilstība MI akta I pielikuma B iedaļai “Citu ES saskaņošanas tiesību aktu saraksts”

13.

Noteikumi par Valsts civilās aviācijas drošības programmu[1]

MK 2024.gada 23.janvāra noteikumiem Nr.58 "Noteikumi par Valsts civilās aviācijas drošības programmu" (1., 2.punkts)

Valsts civilās aviācijas drošības aģentūra(VA CAA)

14.

Divu riteņu vai trīs riteņu transportlīdzekļu un kvadriciklu apstiprināšana[2]

MK 2009.gada 22.decembra noteikumu Nr.1494
"Mopēdu, mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un sastāvdaļu atbilstības novērtēšanas noteikumi" 84.punkts:

Tirgus uzraudzības institūcijas funkcijas veic PTAC likumā par valsts budžetu kārtējam gadam šim mērķim paredzēto līdzekļu ietvaros.

PTAC

15.

Lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšana[3]

MK 2016.gada 16.novembra noteikumu Nr.731 "Individuālo lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu atbilstības novērtēšanas noteikumi" 5.punkts:

Tirgus uzraudzības funkcijas pilda VTUA sadarbībā ar valsts iestādēm, transportlīdzekļa īpašnieku (turētāju) un inspicēšanas institūciju.

Valsts Tehniskās uzraudzības aģentūra(VTUA)

16.

Kuģu aprīkojums[4]

MK 2017.gada 17.janvāra noteikumu Nr.34 "Kuģu aprīkojuma noteikumi" 4.punkts:

VSIA LJA Kuģošanas drošības inspekcija vai atzīta kuģu klasifikācijas sabiedrība, ar kuru VSIA LJA ir noslēgusi pilnvarojuma līgumu, pārliecinās, ka aprīkojums, kas atrodas uz Latvijas kuģa, atbilst šo noteikumu prasībām, un izsniedz vai atjauno starptautiskajās konvencijās noteiktos kuģa drošības sertifikātus. Kuģu aprīkojuma tirgus uzraudzību, veicot šajos noteikumos noteiktās darbības, nodrošina VSIA LJA Kuģošanas drošības inspekcija (uz Latvijas kuģiem) un PTAC.

VSIA “Latvijas Jūras administrācija" VSIA LJA un PTAC

17.

Dzelzceļa sistēmas savstarpēja izmantojamība ES[5]

MK 2020.gada 9.jūnija noteikumu Nr.374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi" 35.punkts:

Savstarpējas izmantojamības komponentu tirgus uzraudzību veic Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija. Inspekcija atbilstoši kompetencei veic nepieciešamos pasākumus, lai tirgū un ekspluatācijā būtu tikai tādi savstarpējas izmantojamības komponenti, kas atbilstoši izgatavoti, uzturēti, lietoti un neapdraud dzelzceļa satiksmes drošību.

Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija

18.

Mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju, kā arī tādiem transportlīdzekļiem paredzētu sistēmu, sastāvdaļu un atsevišķu tehnisku vienību apstiprināšana[6]

MK 2009.gada 22.decembra noteikumu Nr.1494 "Mopēdu, mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un sastāvdaļu atbilstības novērtēšanas noteikumi" 84.punkts:

Tirgus uzraudzības institūcijas funkcijas veic PTAC likumā par valsts budžetu kārtējam gadam šim mērķim paredzēto līdzekļu ietvaros.

PTAC

19.

Prasības mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju un šiem transportlīdzekļiem paredzētu sistēmu, sastāvdaļu un atsevišķu tehnisko vienību tipa apstiprināšanai attiecībā uz to vispārīgo drošību un transportlīdzekļa braucēju un neaizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku aizsardzību[7]

VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"

VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija(VAS CSDD)

20.

Kopīgie noteikumi civilās aviācijas jomā un ar ko izveido ES Aviācijas drošības aģentūru[8]

MK 2014.gada 23.decembra noteikumi Nr.822 “Civilās aviācijas gaisa kuģa ekspluatanta apliecības izsniegšanas kārtība”.

Noteikumi nosaka kārtību, kādā izsniedz gaisa kuģa ekspluatanta apliecību par tiesībām veikt gaisa pārvadājumus.

MK 2006.gada 11.jūlija noteikumi Nr.573 “Noteikumi par gaisa kuģa atzīšanu par derīgu lidojumiem”.

Noteikumi nosaka kārtību, kādā gaisa kuģi atzīst par derīgu lidojumiem, un kārtību, kādā izsniedz un anulē apliecību par gaisa kuģa derīgumu lidojumiem un pagarina tās derīguma termiņu.

MK 2015.gada 3.novembra noteikumi Nr.634 “Ziņošanas kārtība par atgadījumiem civilajā aviācijā".

Noteikumi nosaka kārtību, kādā jāziņo par tādiem atgadījumiem civilajā aviācijā, kuri skar gaisa kuģu lidojumu drošumu.

MK 2021.gada 16.novembra noteikumi Nr.754 "Civilās aviācijas gaisa kuģa lidojumu apkalpes locekļu sertificēšanas noteikumi".

VA CAA


[1] https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2008/300/oj/?locale=LV

[2] https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2013/168/oj/?locale=LV

[3] https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2013/167/oj/?locale=LV

[4] https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2014/90/oj/?locale=LV

[5] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016L0797

[6] https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2018/858/oj/?locale=LV

[7] https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj

[8] https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj/?locale=LV

Nr. 

Sfēra 

Šobrīd iesaistītās nozares vai jomas tirgus uzraudzības iestādes, vai iestāde, kura ir iesaistīta nozares regulēšanā vai uzraudzībā  

Noteiktā tirgus uzraudzības iestāde MI akta tvērumā

1.

Biometrija

DVI

Datu valsts inspekcija(DVI)

2.

Kritiskā infrastruktūra

SAB, VDD

Satversmes aizsardzība birojs(SAB),un Valsts drošības dienests(VDD)

3.

Izglītība un arodmācības

IZM (Izglītības kvalitātes valsts dienests)

Izglītības kvalitātes valsts dienests

4.

Nodarbinātība, darba ņēmēju pārvaldība un piekļuve pašnodarbinātībai

Labklājības ministrija (LM) Valsts darba inspekcija(VDI), Valsts kanceleja(VK)        

DVI

5.

Piekļuve privātiem, sabiedriskajiem pamatpakalpojumiem un pabalstiem, un to izmantošana

Ekonomikas ministrija(EM), LM, Veselības ministrija (VM), Iekšlietu ministrija (IeM), Finanšu ministrija (FM) Latvijas Banka (LB)

DVI

6.

Tiesībaizsardzība

Visas izmeklēšanas iestādes un operatīvas darbības subjekti

DVI (konsultējoties ar jomas speciālistiem)

7.

Migrācijas, patvēruma un robežkontroles pārvaldība

IeM (Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde un Valsts robežsardze), Ārleitu Ministrija

DVI

8.

Tiesvedība un demokrātijas procesi

Korupcijas un novēršanas apkarošanas birojs(KNAB), Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP), Valsts valodas centrs(VVC), Tieslietu ministrija (TM)

DVI

Nr. 

MI lietojamība/sfēra 

Noteiktā tirgus uzraudzības iestāde MI jomā 

1. 

5.1.a) izmanto cilvēka neapzinātus subliminālus paņēmienus vai tīši manipulatīvus vai maldinošus paņēmienus 

DVI 

2. 

5.1.b) izmanto kādu no kādas personas vai konkrētas personu grupas neaizsargātības iezīmēm viņu vecuma, invaliditātes vai konkrētas sociālās vai ekonomiskās situācijas dēļ 

DVI 

3. 

5.1.c) izvērtē vai klasificē fiziskas personas vai personu grupas noteiktā laikposmā, pamatojoties uz viņu sociālo uzvedību vai zināmām, izsecinātām vai prognozētām personas vai personības īpašībām 

DVI 

4. 

5.1.d) novērtē vai prognozēt iespējamību, ka fiziska persona varētu izdarīt noziedzīgu nodarījumu, kura balstās vienīgi uz fiziskas personas profilēšanu vai uz tās personisko īpašību un rakstura iezīmju novērtēšanu 

DVI 

5. 

5.1.e) izveido vai paplašina sejas atpazīšanas datubāzes, nemērķorientēti rasmojot sejas attēlus no interneta vai videonovērošanas sistēmu video 

DVI 

6. 

5.1.f) fiziskas personas emociju izsecināšana darbavietā vai izglītības iestādēs 

DVI 

7. 

5.1.g) individuāli kategorizē fiziskas personas, pamatojoties uz viņu biometriskajiem datiem, lai atvedinātu vai izsecinātu viņu rasi, politiskos uzskatus, dalību arodbiedrībās, reliģiskos vai filozofiskos uzskatus, dzimumdzīvi vai seksuālo orientāciju 

DVI 

8. 

5.1.h) reāllaika biometriskās tālidentifikācijas sistēmu izmantošana publiski piekļūstamās vietās tiesībaizsardzības nolūkos 

DVI 

Atbilstoši MI Akta 28.panta, 1.punktam, katra dalībvalsts izraugās vai izveido vismaz vienu paziņojošo iestādi, kas atbild par vajadzīgo procedūru izveidi un izpildi atbilstības novērtēšanas struktūru novērtēšanai, izraudzīšanai un paziņošanai, kā arī to pārraudzībai. Minētās procedūras izstrādā, sadarbojoties visu dalībvalstu paziņojošajām iestādēm.

Ekonomikas ministrija veiks MI aktā noteiktās paziņojošās iestādes funkcijas un uzdevumus.

Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs veiks valsts akreditācijas struktūras funkcijas MI akta izpratnē.

Latvijas Banka nodrošinās MI tirgus uzraudzību MI sistēmām, ko laiž tirgū, nodod ekspluatācijā vai izmanto tās uzraudzībā esošās finanšu iestādes.