Kolektīvais iesniegums pašvaldībai

Ar 2023. gada 1. janvāri līdz ar jaunā Pašvaldību likuma stāšanos spēkā pašvaldības iedzīvotājiem ir iespēja vērsties savā pašvaldībā ar kolektīvo iesniegumu – līdzīgi kā līdz šim Latvijas iedzīvotāji var vērsties Saeimā ar kolektīvām iniciatīvām, izmantojot platformu ManaBalss.lv.

Kolektīvā iesnieguma mērķis ir veicināt iedzīvotāju, tai skaitā jauniešu, iesaisti vietējās teritorijas attīstības, tai skaitā labiekārtošanas, jautājumu risināšanā, dodot iespēju ierosināt vietējai kopienai aktuālu jautājumu un rezultātā īstenot tādu teritorijas attīstības plānošanu un vietējo pārvaldi, kas kalpo sabiedrības interesēm ilgtermiņā.

Kolektīvā iesnieguma saturs = prasījums pašvaldībai par tās kompetences[1] jautājumiem, ietverot pamatojumu.

Kolektīvo iesniegumu neizmanto, lai risinātu sadzīviskus un no pakalpojumu sniegšanas izrietošus jautājumus, ar pašvaldības iekšējo darba organizāciju un institūciju reorganizāciju saistītus jautājumus, kā arī jautājumus, kuru risināšanai ir paredzēta cita kārtība, piemēram, lai prasītu pašvaldību izdot būvatļauju vai citu administratīvu aktu vai lai apstrīdētu domes lēmumu – šos jautājumus risina individuāli ar pašvaldību vai vēršoties tiesā.

Kolektīvais iesniegums nedrīkst:

  • ietvert tādu prasījumu, kas ir acīmredzami nepieņemams demokrātiskā sabiedrībā vai ir klaji aizskarošs;
  • pārkāpt vērtības, kas respektē cilvēka cieņu, brīvību, demokrātiju, vienlīdzību, tiesiskumu un cilvēktiesības, tostarp minoritāšu tiesības.

Iesnieguma iesniedzējs:

  • Latvijas Republikas pilsonis;
  • 16 gadu;
  • dzīvesvieta deklarēta vai pieder nekustamais īpašums pašvaldības administratīvajā teritorijā.

Iesniedzēju skaits atkarībā no pašvaldības un iedzīvotāju skaita:[2]

Novada pašvaldība

Iedzīvotāju skaits

Parakstu skaits

< 15 000

100

15 000 - 30 000

200

> 30 000

300

 

Valstspilsētas pašvaldība

Daugavpils, Jelgava, Jūrmala, Liepāja, Rēzekne, Ventspils

300

Rīga

2000

 

Kolektīvajā iesniegumā norāda:

  • ka tas ir kolektīvais iesniegums;
  • prasījumu pašvaldībai un īsu tā pamatojumu;
  • fizisko personu, kas pilnvarota pārstāvēt kolektīvā iesnieguma iesniedzējus –, tās adresi un kontaktinformāciju;
  • katra parakstītāja vārdu, uzvārdu un personas kodu.

Parakstus kolektīvajam iesniegumam var vākt arī elektroniski, ja tiek nodrošināta parakstītāju identifikācija un fizisko personu datu aizsardzība.

Kolektīvā iesnieguma izskatīšana

Pašvaldība septiņu darbdienu laikā izvērtē iesnieguma atbilstību:

  • ja iesniegums atbilst likuma prasībām, to izskata nākamajā domes kārtējā sēdē:
    • lemj par iesnieguma turpmāko virzību;
    • nosaka atbildīgo pašvaldības institūciju;
  • ja iesniegums neatbilst likuma prasībām, pašvaldība atbildi uz to sniedz Iesniegumu likumā noteiktajā kārtībā.

Lai nodrošinātu kolektīvā iesnieguma izskatīšanas izsekojamību un atklātību, atbildīgā institūcija:

  • pēc 3 mēnešiem domes sēdē sniedz pārskatu par iesnieguma virzību;
  • ik pēc 3 mēnešiem publicē atskaiti par virzību pašvaldības tīmekļvietnē un informē iesniedzēju pārstāvi.


Informācija sagatavota 18.03.2024.
Papildu informācijai nepieciešamības gadījumā aicinām sazināties ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Pašvaldību departamentu!

 


[1] Piemēram, Pašvaldības autonomās funkcijas noteiktas Pašvaldību likuma 4. panta pirmajā daļā, skatīt https://likumi.lv/ta/id/336956-pasvaldibu-likums

[2] Fizisko personu reģistra statistika par 2024. gadu pieejama: https://www.pmlp.gov.lv/lv/fizisko-personu-registra-statistika-2024gada?utm_source=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F