Preses relīze Sistēma AVIS
Galds ar datoru, mobilo telefonu un kafijas krūzi

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) ir izstrādājusi likumprojektu "Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas likums", kurā noteikta izveide atvieglojumu vienotajai informācijas sistēmai (sistēma AVIS), kas nodrošinās iedzīvotājiem, komersantiem, valsts iestādēm un pašvaldībām centralizētu valsts un pašvaldību piešķirto atvieglojumu ērtu uzskaiti un administrēšanu. 

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs: “Ir svarīgi izveidot gan iedzīvotājiem, gan komersantiem, gan valsts un pašvaldības institūcijām viegli saprotamu sistēmu, kas nodrošina ērti lietojamu atvieglojumu uzskaites un pārvaldības risinājumu, lai personai radītu iespēju vienuviet valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv uzzināt informāciju par pieejamajiem pakalpojumiem, kuriem tiek piemēroti atvieglojumi, to saņemšanas nosacījumiem, kā arī iespēju apskatīt informāciju par izmantotajiem pakalpojumiem. Šobrīd sarežģītā un sadrumstalotā procesa dēļ daudzi iedzīvotāji, kam pienāktos atvieglojumi, tos neizmanto vai to izmantošana ir apgrūtināta, jo nezina, ka tiem pienākas atvieglojums vai kompensācija par kādu preci vai pakalpojumu, vai nereti to saņemšanai ir izveidots pārāk liels administratīvais slogs – pie katra darījuma personai jāuzrāda attiecīgo statusu apliecinošus dokumentus, kas ir apgrūtinoši un laikietilpīgi. Lai iedzīvotāji varētu pilnā mērā izmantot tās priekšrocības, kuras ir tiesīgi saņemt, un atvieglojuma devējs varētu sistemātiskā veidā tos sniegt, nepieciešama vienota, ērti pieejama un lietojama sistēma.” 

Sistēma AVIS ļaus iedzīvotājiem izmantot atvieglojumus bez sociālo statusu apliecinošu izziņu, apliecību vai citu dokumentu uzrādīšanas, kas personām var būt apgrūtinoši un laikietilpīgi. Atvieglojumu saņemšanas brīdī personas tiks identificētas, nodrošinot augstāku privātumu par piemērotajiem speciālajiem atvieglojumiem. Latvija.lv portālā tiks nodrošināta iespēja apskatīt pienākošos atvieglojumus un kontrolēt, vai atvieglojuma pakalpojumu sniedzējs ir korekti uzskaitījis viņam sniegtos pakalpojumus un preces, tā samazinot pakalpojumu sniedzēja krāpniecības risku. 

Savukārt atvieglojuma devējiem – valsts iestādēm un pašvaldībām – tiks nodrošināta iespēja publicēt atvieglojumu piešķiršanas nosacījumus, neveidojot individuālu datu apmaiņu ar katru atvieglojuma pakalpojumu sniedzēju, kā arī iespēja kontrolēt atvieglojuma pakalpojumu sniedzēja darbību un piešķirto atvieglojumu izmantošanu. 

Tāpat arī tirgotājiem tiks nodrošināta iespēja sniegt pakalpojumus un pārdot preces, neveidojot individuālu datu apmaiņu ar katru atvieglojuma devēju, kā arī darījuma brīdī pārliecināties par atvieglojuma piešķiršanas nosacījumu spēkā esamību, tā samazinot atvieglojuma saņēmēja krāpniecības risku. 

Likumprojektu vēl skatīs Saeimā. Sistēmas AVIS 1.kārtas programmatūras ieviešana produktīvajā darbā paredzēta līdz 2022.gadam, savukārt 2.kārtas programmatūras izstrāde un ieviešana produktīvajā darbā plānota līdz 2023.gada beigām.