cilvēki

Ministru kabinetā 8. augustā apstiprināts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) sagatavotais rīkojuma projekts "Par investīcijas 2.1.2.1.i. projekta "Pakalpojumu sniegšanas reformas atbalsts" pases, centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu". Tādējādi ar Atveseļošanas fonda un valsts budžeta finansējumu un pašvaldību līdzfinansējumu tiks attīstīts un paplašināts teritoriāli valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru (VPVKAC) tīkls. 

Rīkojuma plāna projekts izveidots ar mērķi, lai esošo VPVKAC tīklu izvērstu un funkcionāli stiprinātu, kā arī paplašinātu iedzīvotajiem pieejamo pakalpojumu klāstu, veidojot pakalpojumu sniegšanas kontaktpunktu tīklu, kam ir nepieciešamie tehnoloģiskie rīki un procesi klientu apkalpošanas funkcijas nodrošināšanai klātienē un attālināti, veicinot valsts pārvaldes pakalpojumu pieejamību. 

Ministrs Māris Sprindžuks: “Vienoto pakalpojumu centru loma ir nodrošināt pakalpojumu pieejamību cilvēkiem, kuri citādi digitālai videi nevar piekļūt, vai ir nepietiekamas digitālās prasmes, tā veicinot vispārējo iekļaušanos digitālajā telpā. Tie aizstāj valsts iestāžu slēgtos apkalpošanas centrus reģionos, izmantojot vienotu, sistēmisku klientu apkalpošanas politiku – viens tīkls, vienota pieeja, vienveidīgs pakalpojuma sniegšanas standarts. Šobrīd Vienoto pakalpojumu centru tīkls sekmīgi darbojas, bet ir nepieciešams to izvērst un attīstīt, lai nodrošinātu, ka pakalpojumi visu pašvaldību iedzīvotājiem ir pieejami iespējami tuvu mājām, kā arī tiktu paplašināts klientu apkalpošanas centros pieejamo pakalpojumu klāsts.” 

Attīstot jauno plānu, iedzīvotājiem tiks sniegta plašāka VPVKAC pieejamība un tādējādi tuvāka valsts pakalpojumu saņemšana. Savukārt VPVKAC jau šobrīd nodrošina plašāko klientu klātienes apkalpošanas punktu tīklu. VPVKAC klienti var pieteikt 13 valsts iestāžu 122 pakalpojumus un pašvaldības pakalpojumus.   

Tādējādi iedzīvotājiem tiks sniegta iespēja atbilstoši aprīkotās telpās ar apmācītu darbinieku palīdzību vai patstāvīgi pieteikt pakalpojumus un piedalīties sabiedrības līdzdalības pasākumos visos VPVKAC. Savukārt iestādes ar VPVKAC tīkla palīdzību, t.i., izmantojot koplietošanas pakalpojumu “Atbalsts vienotajos pakalpojumu pieteikšanas kontaktpunktos”, pakalpojumu turētāji īsteno klientu apkalpošanu (gan fiziski klātienē, gan attālināti video konsultācijās), mazina papīra pieteikumu apriti. Pašvaldība saņem valsts budžeta dotāciju atbilstoši izveidoto VPVKAC skaitam un reģistrēto pakalpojumu skaitam. 

Projektu paredzēts finansēt no Atveseļošanas fonda 5 039 999 eiro apmērā un valsts budžeta un pašvaldību līdzfinansējuma. VPVKAC ir izveidots ar mērķi nodrošināt valsts pārvaldes pakalpojumu pieejamību atbilstoši “vienas pieturas aģentūras” principam, tostarp, sniedzot iespēju pieteikt pieprasītākos pakalpojumus tuvāk iedzīvotāja dzīvesvietai.

VPVKAC ir pakalpojumu pieteikšanas vietas pašvaldībās, kur iedzīvotāji vienkopus var pieteikt atsevišķus pieprasītākos valsts pakalpojumus un pašvaldības pakalpojumus. Patlaban VPVKAC darbojas 35 pašvaldībās, kopā 166 vietās . VARAM sadarbībā ar pašvaldībām un Latvijas Pašvaldību savienību VPVKAC tīkla izveidi uzsāka 2015. gadā. 

Šobrīd iedzīvotāji pakalpojumus var patstāvīgi saņemt elektroniski. Savukārt VPVKAC var patstāvīgi pieteikt vai ar VPVKAC darbinieka palīdzību visus valsts pārvaldes portālā https://www.latvija.lv pieejamos e-pakalpojumus, kā arī atsevišķus pakalpojumus uz vietas VPVKAC pieteikt papīra formā. Tāpat, ņemot vērā, ka turpmāk pakalpojumu sniegšanu plānots organizēt un nodrošināt pilnībā digitāli, pieļaujot tās pārveidošanu uz vai no analogā formāta tikai klientu apkalpošanas vajadzībām, ar VPVKAC atbalstu ir iespējams saņemt pakalpojumu pa tālruni, izmantojot centralizētus zvanu centrus vai rakstiski.