Valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūves un atjaunošanas investīciju programma administratīvi teritoriālās reformas kontekstā
Valsts reģionālie autoceļi atbilstoši likuma “Par autoceļiem” trešajā pantā noteiktajai definīcijai novadu administratīvos centrus savieno savā starpā vai ar valstspilsētām vai galvaspilsētu, vai ar galvenajiem vai reģionālajiem autoceļiem vai savā starpā valstspilsētas. Savukārt valsts vietējie autoceļi savieno novada administratīvos centrus ar novada pilsētām, novada apdzīvotām teritorijām, kurās atrodas pagastu pārvaldes, ciemiem vai citiem valsts autoceļiem vai savā starpā atsevišķu novadu administratīvos centrus. No kopējā valsts reģionālo autoceļu garuma 5 462 km - autoceļi ar melno segumu sastāda 4 750 km, no kuriem 20,98% klasificējami kā slikti un ļoti slikti, savukārt – 53,39% no 712 km valsts reģionālo autoceļu ar grants segumu klasificējami kā slikti un ļoti slikti.
Savukārt no kopējā valsts vietējo autoceļu garuma 12 824 km - autoceļi ar melno segumu sastāda 3 332 km, no kuriem 26,10% autoceļu ar melno segumu klasificējami kā slikti un ļoti slikti, attiecīgi - 52,95% no 9 492 autoceļu ar grants segumu klasificējami kā slikti un ļoti slikti.
Lai nodrošinātu ilgtspējīgu iedzīvotāju mobilitāti un novadu centru sasniedzamību, nodrošinot gan darba vietu, gan pakalpojumu sasniedzamību, nepieciešams uzlabot transporta infrastruktūru. Līdz ar to VARAM izstrādātā valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūves un atjaunošanas investīciju programma administratīvi teritoriālās reformas kontekstā 300 000 000 euro ietvarā paredz to valsts reģionālo un vietējo autoceļu atjaunošanu un pārbūvi, kas nozīmīgi iedzīvotāju mobilitātei.
Šobrīd minētās programmas īstenošanai ir identificēts šāds finansējums:
- 95,76 milj. euro no Satiksmes ministrijai piešķirtā finansējuma 2021. un 2022. gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” autoceļu posmiem, ko VARAM ir identificējusi MK 2021.gada 18.marta sēdē apstiprinātā informatīvā ziņojuma “Par investīciju programmas valsts autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā īstenošanu” (turpmāk – informatīvais ziņojums), pielikuma 1. un 2. sarakstos:
- 36,91 milj. EUR ar PVN – faktiski izlietots 27,52 milj. EUR ar PVN
2021. gada 9. aprīļa Ministru kabineta rīkojums Nr. 237 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” -
55,00 milj. EUR ar PVN – faktiski izlietots 44,44 milj. EUR ar PVN
2021. gada 22. marta Ministru kabineta rīkojums Nr. 182 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” -
23,79 milj. EUR ar PVN
2022. gada 14. decembra Ministru kabineta sēdes protokola Nr. 80, 68.§, 2. punkts
- 36,91 milj. EUR ar PVN – faktiski izlietots 27,52 milj. EUR ar PVN
- 111,68 milj. EUR ar PVN, t.sk. 92,3 milj. euro Atveseļošanas fonda finansējuma autoceļu posmiem, kas identificēti informatīvā ziņojuma par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformas un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.1.r. reformas “Administratīvi teritoriālā reforma” 3.1.1.1.i. investīcijas “Valsts reģionālo un vietējo autoceļu tīkla uzlabošana” īstenošanu pielikumos. Līdz 2024.gada beigām investīcijas 3.1.1.1.i. mērķis 210km atjaunotu vai pārbūvētu valsts reģionālo un vietējo autoceļu ir sasniegts.
- 21,78 milj. EUR ar PVN, t.sk. 18 milj euro Atveseļošanas fonda finansējuma autoceļu posmiem, kas noteikts informatīvajā ziņojumā par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformas un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.r. reformas "Administratīvi teritoriālā reforma" 3.1.1.1.i. investīcijas "Valsts reģionālo un vietējo autoceļu tīkla uzlabošana" īstenošanai finansējuma pārdali (izskatīts Ministru kabinetā 2025.gada 17.jūnijā)
Abu informatīvo ziņojumu pielikumu sarakstu izpildei aicinām sekot līdzi šeit:
Lai nodrošinātu ilgtspējīgu iedzīvotāju mobilitāti un novadu centru sasniedzamību, nodrošinot gan darba vietu, gan pakalpojumu sasniedzamību, nepieciešams uzlabot transporta infrastruktūru. Līdz ar to VARAM izstrādātā valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūves un atjaunošanas investīciju programma administratīvi teritoriālās reformas kontekstā sākotnēji paredzēja indikatīvi 900 km (ar rezerves ceļu posmiem kopā 1 014 km)[1]valsts reģionālo un vietējo autoceļu atjaunošanu un pārbūvi, kas nozīmīgi iedzīvotāju mobilitātei.
Līdz 2025.gada 1.jūlijam investīcijas ietvaros kopsummā īstenoti būvdarbi uz 778 km km valsts reģionālajiem un vietējiem autoceļiem. Kopumā gan Atveseļošanas un noturības mehānisma (Atveseļošanās fonda) finansējuma un valsts budžeta finansējuma ietvaros ir pabeigti vai 2025. gadā tiks pabeigti būvdarbi uz 859 km ATR ceļu saraksta objektos. Savukārt 2026. gadā plānots pabeigt būvdarbus vēl uz 50 km ATR ceļu saraksta objektu, kuru realizācija iespējama pateicoties papildus pārdalītajam finansējumam un līdz 2026. gada 31. decembrim pagarinātajam investīcijas ieviešanas termiņam. Pavisam kopā par piešķirto finansējumu plānots veikt būvdarbus uz vismaz 909 km ATR ceļu saraksta objektu. Savukārt pilnai saraksta izpildei, lai nodrošinātu visu plānoto valsts vietējo un reģionālo autoceļu posmu atjaunošanu vai pārbūvi, nepieciešamas vēl atjaunot vai pārbūvēt aptuveni 151 km kam indikatīvi nepieciešami 90,33 milj. EUR
[1] Informatīvajam ziņojumam “Par investīciju programmas valsts autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā īstenošanu”, kas apstiprināts Ministru kabinetā 2021. gada 18. marta sēdē (protokols Nr.28, 40.§), pievienotajā valsts autoceļu sarakstā tika indikatīvi identificēti 878 km valsts reģionālo un vietējo autoceļu (ar rezerves ceļu posmiem kopā 1 014 km), kuru pārbūve un atjaunošana ir prioritāra administratīvi teritoriālās reformas īstenošanai.