Valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūves un atjaunošanas investīciju programma administratīvi teritoriālās reformas kontekstā

Valsts reģionālie autoceļi atbilstoši likuma “Par autoceļiem” trešajā pantā noteiktajai definīcijai novadu administratīvos centrus savieno savā starpā vai ar valstspilsētām vai galvaspilsētu, vai ar galvenajiem vai reģionālajiem autoceļiem vai savā starpā valstspilsētas. Savukārt valsts vietējie autoceļi savieno novada administratīvos centrus  ar novada pilsētām, novada apdzīvotām teritorijām, kurās atrodas pagastu pārvaldes, ciemiem vai citiem valsts autoceļiem vai savā starpā atsevišķu novadu administratīvos centrus. No kopējā valsts reģionālo autoceļu garuma 5 462 km - autoceļi ar melno segumu sastāda 4 750 km, no kuriem 20,98% klasificējami kā slikti un ļoti slikti, savukārt – 53,39% no 712 km valsts reģionālo autoceļu ar grants segumu klasificējami kā slikti un ļoti slikti.

Savukārt no kopējā valsts vietējo autoceļu garuma  12 824 km -  autoceļi ar melno segumu sastāda 3 332 km, no kuriem 26,10%  autoceļu ar melno segumu  klasificējami kā slikti un ļoti slikti, attiecīgi - 52,95% no 9 492  autoceļu ar grants segumu klasificējami kā slikti un ļoti slikti.

Lai nodrošinātu ilgtspējīgu iedzīvotāju mobilitāti un novadu centru sasniedzamību,  nodrošinot gan darba vietu, gan pakalpojumu sasniedzamību, nepieciešams uzlabot transporta infrastruktūru. Līdz ar to VARAM izstrādātā valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūves un atjaunošanas investīciju programma administratīvi teritoriālās reformas kontekstā  300 000 000 euro ietvarā paredz to valsts reģionālo un vietējo autoceļu atjaunošanu un pārbūvi, kas nozīmīgi iedzīvotāju mobilitātei.

Šobrīd minētās programmas īstenošanai ir identificēts šāds finansējums:

Abu informatīvo ziņojumu pielikumu sarakstu izpildei aicinām sekot līdzi šeit:

Lai nodrošinātu ilgtspējīgu iedzīvotāju mobilitāti un novadu centru sasniedzamību,  nodrošinot gan darba vietu, gan pakalpojumu sasniedzamību, nepieciešams uzlabot transporta infrastruktūru. Līdz ar to VARAM izstrādātā valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūves un atjaunošanas investīciju programma administratīvi teritoriālās reformas kontekstā sākotnēji paredzēja indikatīvi 900 km (ar rezerves ceļu posmiem kopā 1 014 km)[1]valsts reģionālo un vietējo autoceļu atjaunošanu un pārbūvi, kas nozīmīgi iedzīvotāju mobilitātei.

Līdz 2025.gada 1.jūlijam investīcijas ietvaros kopsummā īstenoti būvdarbi uz 778 km km valsts reģionālajiem un vietējiem autoceļiem. Kopumā gan Atveseļošanas un noturības mehānisma (Atveseļošanās fonda) finansējuma un valsts budžeta finansējuma ietvaros ir pabeigti vai 2025. gadā tiks pabeigti būvdarbi uz 859 km ATR ceļu saraksta objektos. Savukārt 2026. gadā plānots pabeigt būvdarbus vēl uz 50 km ATR ceļu saraksta objektu, kuru realizācija iespējama pateicoties papildus pārdalītajam finansējumam un līdz 2026. gada 31. decembrim pagarinātajam investīcijas ieviešanas termiņam. Pavisam kopā par piešķirto finansējumu plānots veikt būvdarbus uz vismaz 909 km ATR ceļu saraksta objektu. Savukārt pilnai saraksta izpildei, lai nodrošinātu visu plānoto valsts vietējo un reģionālo autoceļu posmu atjaunošanu vai pārbūvi, nepieciešamas  vēl atjaunot vai pārbūvēt aptuveni 151 km kam indikatīvi nepieciešami 90,33 milj. EUR


[1] Informatīvajam ziņojumam “Par investīciju programmas valsts autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā īstenošanu”, kas apstiprināts Ministru kabinetā  2021. gada 18. marta sēdē (protokols Nr.28, 40.§), pievienotajā valsts autoceļu sarakstā tika indikatīvi identificēti 878 km valsts reģionālo un vietējo autoceļu (ar rezerves ceļu posmiem kopā 1 014 km), kuru pārbūve un atjaunošana ir prioritāra administratīvi teritoriālās reformas īstenošanai.